23 juli 2011

Kurbad i Köpenhamn


I födelsedagspresent av Fie fick jag en dag på spa i Köpenhamn! Sitter nu och väntar på bussen hem till skogen och är len som en nyfödd :-)

Först satt vi i en varm bassäng och mjukade upp kroppen innan det var dags för vår bokning av japansk sakura bastu!


På den timmeslånga behandlingen var första steget att basta med lotusvatten på stenarna. Sedan fick vi gå ut och massera in en peelande ansiktsmask med eucalyptus och grönt te. Med den på gick vi in i ångbastun med nästan 100 % luftfuktighet och därinne fick vi sedan smörja in oss med en saltscrub med lotus och honung. Satt med den en stund och fick sedan gå ut och skölja av oss och få en skopa iskall vatten över ryggen, dricka iste och knapra wasabinötter. In i bastun igen och då hälldes det på vatten med doft av körsbärsblommor. Efter det sköljde vi av oss igen och sedan väntade en stund i ett kallvattenkar med temperatur 10 grader. Då var jag inte särskilt kaxig kan jag säga. Men allt för att undvika eftersvettning...

Sedan hade vi bokat solning och därefter massage.


Emellan alla behandlingar satt vi en mysig lounge där det fritt serverades färsk frukt, nötter och isvatten/te.
I duschen i omklädningsrummet fanns träull och salt till ännu en behandling som jag självfallet testade.


Innan jag åkte hemåt tog jag en liten promenad. Tänkte att de ju snackat så mycket om hur de förbättrat Istedgade men fy för den lede vad snabbt jag lämnade den. Fullt av narkomaner, prostituerade med förskräckliga ögonskuggor, sprutor på gatan och allmänt förfall. Parallellgatan Vesterbrogade är av helt annan karaktär och jag strosade på den istället. Saknar mitt Köpenhamn. Massor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar