13 juli 2011

"Jakten på en mördare" av Tobias Barkman



I bokpaketet jag fick från Bokus fanns även denna boken, Jakten på en mördare, med av journalisten Tobias Barkman och som jag anser ska få ett helt eget inlägg. Det är ett 373 sidor stort reportage om spaningsgruppen som löste mordet på Helén Nilsson i Hörby och det ligger ju bara ett stenkast från Linderöd. Författaren har som första utomstående fått ta del av hela den hemligstämplade utredningen.

Att den är intressant är p.g.a. att i boken omnämns en person med familj som idag bor i mitt närområde. En person som jag likt många andra i omgivningen vill veta så mycket som möjligt om eftersom denne har grymma sexualla handlingar på sitt samvete där offren till skillnad mot sin förövare inte nått myndig ålder. Finns ju ett annat ord för att kategorisera en sådan människa och vi är många som tycker det är minst sagt vidrigt att bo så nära.
Jag önskar att vi i detta landet hade samma system som i USA, där sexualförbrytare registreras och där deras bostäder kan lokaliseras av gemene man.

2 kommentarer:

  1. Ställer mig också i kö för att läsa boken om den öförlåtliga gärningen att förgripa sig på ett barn, med dödlig utgång eller ej.

    Puss, Ma__

    SvaraRadera
  2. Du ska få låna den snart, en granne norpade den innanjag ens hunnit hem.

    SvaraRadera