26 september 2010

Musica Vitae



I torsdags damp Kulturcentralens nyhetsbrev som vanligt ner i mailkorgen. Fastnade för ett arrangemang idag kl 15 och bokade biljett. Glömde hämta ut biljetten på fredagen och när jag kom på det insåg jag samtidigt att jag glömt vad biljetten var till för något. Kunde inte för mitt liv minnas. Igår hämtade jag däremot ut den när jag var i stan och fick en härlig aha-upplevelse! Kan det betyda att jag efter ett halvår i stan gjort så mycket spännande att det är dags att varva ner om jag börjar glömma kommande upplevelser?

Kl 15 är det i alla fall dags för jubileumskonsert med Musica Vitae och Fransisca Skoogh på piano.


"Sveriges äldsta kammarmusikförening firar 100 år. Vi gör det med ett beställningsverk av Staffan Storm, en pianokonsert skriven till föreningen - uruppförande!

Dirigent: Daniel Blendulf
Musik av Jean Sibelius, W A Mozart och Staffan Storm

Musica Vitae är en av Sveriges mest välrenommerade kammarorkestrar. Deras repertoar består av såväl klassisk som nutida konstmusik. Orkestern samarbetar ofta med internationellt kända, såväl svenska som utländska, solister och dirigenter.

Francisca Skoogh debuterade vid 13 års ålder med Helsingborgs Symfoniorkester och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges främsta konsertpianister. Francisca är årligen engagerad till ett flertal nationella samt internationella musikfestivaler. Som solist har hon framträtt med de flesta svenska orkestrarna samt orkestrar utomlands under dirigenter som Okko Kamu, Heinz Wallberg, Gianandrea Noseda och Pinchas Steinberg."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar