22 september 2010

En person kan göra skillnad.

På jobb håller jag ju i en genomgång av arbetsmiljölagstiftningen för chefer med personalansvar och i den ingår självklart diskrimineringslagen. Jag poängterar vikten och vinsten av mångfald och konsekvenserna av att utesluta, inte skapa en välkomnande atmosfär och att tvinga med osynliga medel någon att dölja dennes identitet, styrkor och svagheter. Jag ställer frågan till dem hur de genom sitt agerande tror att de sätter ribban för vad som tillåts och var gränserna går. Detta är en av de delar i genomgången som skapar mest dialog och att få upp ögonen för sitt eget ansvar och möjlighet att påverka.

Det jag inte tänkte på var hur jag själv påverkar genom att lyfta upp denna del av arbetsmiljöarbetet och tala om ämnet. Idag fick jag veta att en medarbetare efter lång tid på arbetsplatsen öppet berättat om ett osynligt handikapp som denne dolt just för att denne inte visste hur det skulle tas emot av andra. Att medarbetaren valde att göra det nu hade en direkt koppling till att jag tagit upp mångfald och rätten att vara precis den man är så länge det inte sårar eller kränker någon annan. Medarbetaren hade fått styrka av att vi pratat om mångfald och hört kollegorna hålla med om vikten av rätten att vara öppen och vilka konsekvenser det kan få om man tvingas till tystnad av rädsla för konsekvenser.

Underbart.

Prata om fördelarna med mångfald, rätten till en öppen identitet och ett arbetsklimat som uppmuntrar olikheter!

1 kommentar: