6 september 2010

Sådant här får bara inte ske!

För er som följer bloggen har ni kanske minne av den äldre damen jag adopterade för att gå på promenad? Hon som satt ensam utan anhöriga och inte hade varit ute i friska luften på evigheter?

Jag såg i torsdags att hon hämtades med ambulans och ringde på fredagen SUS för att höra var hon låg. Fick besked att hon skulle vara inlagd ett tag och fick naturligtvis vänta med besök tills förkylningen lagt sig.

Idag när jag promenerat Baltis efter jobb begav jag mig till SUS för att hälsa på. Det var en bedrövlig syn. På onsdag eller torsdag ska de ha biståndsmöte för att avgöra hennes framtid och bad mig delta eftersom ingen har hälsat på henne då hon ju är alldeles ensam.

Jag har inte sett henne på någon vecka, har prioriterat min egen vardag och det ångrar jag bittert.

HÄR kan ni läsa om henne, om vårt första möte om ni inte gjort det innan. Och när ni läser om Marie så tänk er att hon fallit, sjuk av infektion som ingen visste om, legat på golvet så länge att hon fått liggsår och nästan dog av svält och vätskebrist. Infektionen är så stark i hennes svaga kropp att de inte vet om det är den som gjort henne virrig eller om upplevelsen triggat en vilande demenssjukdom. Allt detta för att hon med nöd och näppe klarat att ta sig runt i lägenheten och därför inte beviljats hemtjänst.

Är detta den äldrevård du ser fram emot???

3 kommentarer:

  1. Hur underbar är inte du?!?! Tänk om vi alla var som du!!

    Puss lillasyster

    SvaraRadera
  2. <3 Jag ryser i hela kroppen... du är för go!!!

    SvaraRadera
  3. FY vad hemskt!
    Jag hoppas verkligen att hon hämtat sig.
    Du är en fin själ Jenny!

    SvaraRadera