15 februari 2012

The mother of all Kladdkaka

Sent igår fick jag cravings efter något sött men i total brist på sötsaker i skafferiet fick jag nöja mig med en apelsin : (
Ikväll kom den där cravingen lite tidigare och jag hann slänga ihop en kladdkaka! Piffade till den med chokladglasyr och riven kokos... trist att jag hade fått nog efter två skedar så nu sitter jag här med en enormt kladdig kladdkaka som nog kommer bli gammal i kylen.

Hur som, här är receptet!

Kladdkaka:
4 st ägg
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
1 krm salt
3 dl vetemjöl
175 g smör

Glasyr:
100 g choklad av valfri sort
50 g smör

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Smörj och bröa (jag använde riven kokos för roligare smak) en form med löstagbar kant, 28 cm i diameter.
  3. Smält smöret (175 g) och låt svalna lite.
  4. Vispa ägg och socker poröst.
  5. Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl.
  6. Rör ner smöret.
  7. Häll smeten i formen.
  8. Grädda kakan ca 35 min.
  9. Låt kakan kallna helt innan den glaseras.
  10. Smält chokladen och smöret (50g) på svag värme.
  11. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna.

1 kommentar: