25 februari 2012

Kanelbulle någon?

Fick i veckan idén att baka kanelbullar men hade inte lust förräns ikväll. Hela dagen har jag sett fram emot att trycka i mig ljumma kanelbullar och iskall mjölk som lördagsgodis! Men självfallet är jag inte sugen nu när de är klara så jag sitter med typ 35 bullar som ska in i frysen och en kanelbulletårta med massor av god glasyr : (


Gjorde en variant av butterkaka! Smorde och fyllde en form på diameter 25 cm med bullar,. Är kul att ta fram när det kommer gäster, bullar är ju så tråkigt traditionellt. Säger jag som liksom Herman Lindqvist tycker att Estelle låter som en nattklubbsdrottning.

Ingredienser till deg:
(ca 50 bullar)
150 g smör
5 dl mjölk
1 pkt torrjäst för söta degar
1/2 dl strösocker
1 tsk salt
15-16 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g margarin
200 g florsocker
5 msk vaniljsocker
mald kanel

2 st ägg till pensling
pärlsocker
hackad sötmandel

Glasyr:
1,5 dl florsocker
1 msk vatten

Gör så här:
  1. Mät upp margarin i mindre bitar till fyllningen och låt den bli rumstempererad.
  2. Smält smöret.
  3. Blanda smör och mjölk. Värm till fingervarmt och rör ut jästen.
  4. Tillsätt socker och salt och arbeta in mjöl till en smidig deg, knåda den noga.
  5. Täck och jäs cirka 30 minuter.
  6. Värm ugnen till 225° för brytbullar och 250° för bullar.
  7. Arbeta degen på lätt mjölat underlag.
  8. Dela degen i två delar.
  9. Kavla en del till en avlång platta.
  10. Blanda margarin med florsocker och vaniljsocker till fyllningen.
  11. Bred fyllningen äver hela degen.
  12. Pudra över kanel efter tycke och smak.
  13. Rulla ihop.
  14. Skär rullen i bitar och lägg i bullformar. Eller ställ dem tätt i en smord rund bakform som min alternativa butterkaka. 
  15. Gör likadant med resten av degen.
  16. Täck med duk och låt jäsa 30 minuter.
  17. Pensla med ägg och strö på pärlsocker/hackad sötmandel.
  18. Grädda brytbullar i ca 20 minuter och vanliga bullar i 7-8.
  19. Låt svalna på galler under duk.
  20. Blanda glasyren och häll på så mycket du orkar äta : )

3 kommentarer:

  1. Mmmm va smarrigt..dags för mig att pallra mig ner till skåne ser jag :) Kram

    SvaraRadera
  2. Ja kommer du till Skåne lovar jag att baka precis vad du vill : )

    SvaraRadera
  3. Lovar att höra av mig när jag har vägarna förbi, men älskar ju allt fikabröd och är inte direkt kräsen av mig så en bulle duger riktigt bra =)

    SvaraRadera