23 juli 2012

The end Våtexem 2012 - pyotraumatisk follikulit


Åh dessa två gågna veckor...blahä säger jag till våtexem. Såg i Baltis päls på lördagskvällen att det var vått av var och då började ett par veckors helsike.

Våtexem är en inflammation i hårsäckarna som kan ha massor av orsaker. I Baltis fall gissar jag på bad i Bosarpsskön ett par dagar tidigare och att han inte torkades snustorr. Det är ju i och för sig rätt svårt med en retrievers underull som ska vara så tät att den stänger vatten ute. Men det betyder ju också att blir det vått ändå är det som en mur från torkan och våtexemet kommer som ett brev på posten. Han får det ju en gång varje år men badar betydligt oftare än så ; )

Dessa exem växer lavinartat och man måste verkligen börja behandla omgående, det kan växa från en rodnad som en 50-öring till ett öppet vätskande exem på bara timmar.

Klippte bort all päls så det blev en dryg centimeter frisk hud runt hela exemet. Klippning för att minska risken för spridning och för att det ska torka upp bättre. Tvättade med alsollösning (alsolsprit svider) som är uttorkande och rengörande vid behov vilket var jättejätteofta. Efter alsollösningen täckte jag exemet med potatismjöl som både suger upp fukt och är klådstillande.

Sen var det obligatorisk tratt.

Bara på kvällen när jag satt i soffan fick han vara utan den. Och han fick bara ligga på vänster sida så att han inte kunde klia med foten på exemet. 

Mååånga sådana här blickar fick jag där han bönade och bad om att få klia sig. Stackars sate.

Bara när det började läka var det jag som fick klia på det och det var klia mjukt med hela handen men uuuuuh så skönt : )

Det fortsatte växa i drygt två dagar. Får man inte stopp på spridningen på 3-4 dagar eller det är större än 10 cm så bör man gå till veterinär. Men jag visste vad jag gjorde och upptäckte det samma dag det dök upp så jag var lugn. Det vita är mjölet.

När det väl stannade upp var det två områden med 3x4 cm exem. Och under första veckan väckte han mig varje timme under natten för att det kliade, då var det bara att gå upp med ett leende och tvätta rent och på med nytt mjöl. Efter fem minuter stillade mjölet klådan och man hörde honom dra en djup suck av lättnad för att sedan somna om en timme till.

Efter en vecka. Exemet var nu bara två kvadratcentimeter men ville inte riktigt ge med sig. Det andra området läkte upp bra.

Äntligen ruva på båda ställena!

Bild från ikväll!
Ruva på det sista området och pälsen växer ut fint!

Nu har han varit trattfri i tre dagar och det är ett sant nöja. Han var så duktig i en vecka och stack snällt in huvudet i tratten. Men efter en vecka var han trött på den och började vrida på huvudet när den skulle på. Det eskalerade till att inte vara försiktig när han skulle navigera och när den fastnade i någon möbel tryckte han bara på. Det västa var när han sista dagen var så less på tratten att det inte ens spelade ngn roll om jag stod i vägen, han tryckte sig fram som en skördetröska och gav mig ett antal blåmärken på låren av tratthelvetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar