30 april 2012

Renovering av pinnstolar


Nu är jag äntligen klar med mina pinnstolar!

Hittade två pinnstolar i soprummet vid mammas förra lägenhet för ett par år sedan. Norpade dem direkt för sådana raringar kan man ju inte slänga!!! Tänkte att jag förr eller senare skulle fixa till dem och nu var det dags!

På Förmedlingscentralen i Tyringe köpte jag för länge sedan tre tallrikar med motiv och tre med samma cremefärgade bas.

Satte tejp på framsidan av dem med motiv så at motivet skulle hålla ihop när jag slog sönder dem!

Tallrikarna utan motiv slog jag sönder och använde kakeltång för att finjustera bitarna. Det sitter ju ofta en rund ring under tallriken som inte kunde vara med på några av bitarna för då hade de legat ojämnt på stolen.

Drog bort nitarna som lädersitsen var fastsatt med. Slipade sedan stolarna för hand med sandpapper (slavgöra) och grundmålade dem

Hade köpt en burk Pandoro Mosaikcement för att fästa skärvorna men konsistensen var som pannkakssmet : (
Fick öppna min burk med fix som ska användas till kökskaklet istället.

Men det blev jättebra!

Reklamerade i fredags skitburken med Mosaikcement och bytte till en burk multifix. När jag kom hem såg jag att det stod på burken att detta var just bara fix och inte fogmassa men jag hade ingen vit fogmassa hemma så jag tog chansen att använda den åndå och det gick utmärkt.

Perfekt konsistens på denna i alla fall.

Använde en degskrapa för att fördela massan mellan skärvorna.

Använde en svamp för att göra kanterna utmed sitsen jämna. Väntade en timme innan det torkat så pass att jag försiktigt kunde använda svampen för att rengöra skärvorna. Fuktade sedan massan varje halvtimme tre-fyra gånger.

Rena och fina och massan torkad!

Eftersom min soffgrupp är coffee-färgad och nya skrivbordet mörkbrunt valde jag att i fredags hitta svartbrun färg till målningen.

En fin pensel användes för att försiktigt försiktigt måla utmed kanten på mosaikmassan. Sen var det bara att slabba på med större pensel! Valde oljebaserad färg som flyter ihop bättre.




För en vecka sedan.

Och nu! Extremt nöjd med mitt renoveringsprojekt!

Har kvar ett mittenmotiv då jag hade tre tallrikar och bara två stolar. Har nu en idé om att hitta ett cafébord i trä som jag kan göra exakt samma mosaik på och måla med samma färg. Tröttnar man på stolen inne kan man då ha det som möblemang i uterummet!

2 kommentarer:

  1. Vilken kul ide! :) Kanonfint!
    //Hanna

    SvaraRadera
  2. Ett sånt jobb! Men resultatet är ju jättefint.

    SvaraRadera