30 mars 2012

Tre gångarter

När jag numera rider ingår galopp utöver skritt och trav. Vilken fantastisk häst som haft sånt tålamod med att jag bygger upp självförtroendet under sex månaders ridturer 2-3 ggr/v. Aldrig har han gjort något jag fått panik över men samtidigt har han "utsatt" mig för smågrejer pö om pö för att jag sakta ska tvinga mig över trygghetströskeln. Men nu får han äntligen galoppera och vi har så kul nu!

Igår introducerade han tre nya grejer på repertoaren. Som många andra hästar letar han efter saker i naturen att hetsa upp sig för. Lite som att ständigt göra sin egen skräckfilm ; ) och när han ser något som bara han ser så kryper han ihop och tar ett par sidoskutt. Igår gjorde han det under en galopp!!! Och även när vi båda gick i lugn halvsovande skritt på väg hem där jag släppt stigbyglarna för att träna balans. Det fick jag sannerligen tränat! Testade även (medvetet) trav utan stigbyglar.

I eftermiddag väntas ett nytt pass så jag kan bara fundera över vad som väntar denna gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar