26 mars 2012

Laxburgare med Smögenröra

Just nu drar jag igenom skafferierna och innehållet längst in i frysen som en vårstorm. Goda grejer om man bara har lite fantasi. Jag har länge tänkt att jag ska sluta hamstra och börja göra veckomenyer men det kräver ju också att jag börjar använda det som finns i skåp och lådor.

Laxburgare
400 g laxfilé
½ purjolök
1 tsk krossad rosépeppar
2 krm salt
½ krm peppar
2 msk maizena

Smögenröra
500 g räkor (oskalade)
2 dl creme fraiche
1,5 tsk fransk senap
2 msk hackad dill
2 krm salt

kapris om man gillar det
4 st hamburgerbröd

Gör så här:
  1. Hacka purjolöken
  2. Mixa laxfilé, purjolök, rosépeppar, salt, peppar och maizena och forma till fyra burgare
  3. Skala räkorna och grovhacka dem
  4. Blanda räkorna med creme fraiche, senap, dill och salt. Här la jag i 1 msk kapris för det är så gott
  5. Stek laxburgarna och låt dem svalna. Som bilden visar smälter creme fraichen om man lägger den på en varm laxburgare...
  6. Servera med grönsallad och njut : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar