13 november 2010

9:30 kom J och hämtade upp mig för roadtrip! Egentligen hade vi bestämt oss för att åka till Helsingör via Helsingborg, gå i butiker och besöka Kronborg slott. Men vi valde istället att ta bron och bara köra, härligt!

Efter tankstopp i Hvidovre införskaffades färdkost och karta över Själland. Valde Roskilde...

...och deras vikingamuseum! Superspännande, kan rekommenderas : )

Flera skepp var sänkta som ett rev till försvar i Roskildefjorden och hittades först på 50-talet. Områden lades i torrdocka och sedan fick arkeologerna jobba! Otroligt pusselarbete...

I ett rum fanns utklädning och jag var tvungen att testa hur vikingakvinnorna kunde se ut.

Roskilde hamn, vi hade superväder hela dagen!

Denna ångbåten hade det varit mysigt att åka på middagskryssning på en sommar!

Vid 14 hamnade vi på gågatan och småshoppade lite : )

Dagens fynd var en julkalender med hundgodis till lilla älsklingen! Han får alltid en kalender men det finns bara med choklad så jag får alltid äta upp dagens bit. Men han har fått vara med när luckan öppnas ; )

Inne på Inspiration hittade jag två vackra julgransdekorationer i gammal stil med glitter på! Fick även kontrollerat årets juleoro från Georg Jensen som kanske köps i år. Var inte stormförtjust i den men hoppade över förra årets då den inte var snygg alls så jag får kanske slå till.

Efter en matbit på en mysig krog promenerade vi mot domkyrkan som tyvärr hade stängt tio minuter innan vi anlände.

Roskilde palats

Messade Fie och frågade om hennes adress och om hon var hemma. Fick adressen men inget svar om hon var hemma så vi fick köra tillbaka utan besök : ( hade varit jättekul att få se hennes lägenhet då hon ju flyttade hemifrån i somras. Har väntat på en inbjudan som tyvärr inte kommit men nu tänkte jag att jag skulle passa på att bjuda in mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar