29 augusti 2013

Dumma öga

Igårkväll såg jag att Balthazars öga var lite konstigt. Det tredje ögonlocket (den tjockare genomskinliga hinnan) hade klättrat upp lite mot pupillen.

I morse såg det sämre ut så jag ringde Dalbyveterinären som vi gått till de sista åren men de hade ingen ledig tid förrän på måndag. Eftersom det inte var ett alternativ ringde jag Hörby Veterinärstation. 

Veterinären som svarade tyckte att vi skulle kolla det idag och hade tid om vi körde direkt. Så in med Pooh i bilen och iväg!

På plats fick han droppar i ögat för att se om det fanns repor i hornhinnan men allt var helt. Så diagnos var ögoninflammation och jag fick droppar med hem att ge morgon/kväll i tio dagar. 

Han var så himla duktig, veterinären tog en tops och tryckte ner det tredje ögonlocket och lyfte ut änden för att titta innanför och B satt snällt och accepterade behandlingen. Han är fantastisk. Det hade jag aldrig gjort, jag hade sprungit därifrån eller krävt att bli sövd. 

Passade på att väga honom och han låg på 42 kg. Veterinären kände på honom och sa att han var i utmärkt kondition!

På vägen hem stannade jag på Ekerödsrasten och köpte 1,5 kg skivade märgben. Så dagen började lite annorlunda än vad jag tänkt men huvudsaken är att min lurvige älskling blir frisk och att det inte var något allvarligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar