12 augusti 2013

Geocaching i bikini

Det är inte bara på land det göms geocacher : ) förra söndagen var det strålande sol så T och jag hade bestämt oss för att plocka några vattencacher!

Först ut var en vid stranden i Lomma så det var ju bildligt talat ett stenkast hemifrån! 

Strax bortom den där vita pricken som är en segelbåt låg den gömd! Det var förvisso långgrunt men cachen var på två meters djup. En hink med cement och en järnögla, i öglan satt en orange boj och en vattentät cachebehållare. Bojen låg man bara om man simmade direkt ovanför den eftersom den var fastsatt nere vid botten. Så det blev nog en halvtimmes simmande kors och tvärs! T hittade den och jag dök ner och lossade den från sin karbinhake, perfekt samarbete. 

Nästa stopp var en bro där cachen var gömd på undersidan! Inte så fräscht vatten men det var inte så kallt i alla fall! På väg till stegen på andra sidan räddade jag en nyckelpiga som hamnat i vattnet. Sen pissade den på mig, jädrans vad det sved. 

Efter lite lunch åkte vi vidare till Järavallen och Saxtorpssjöarna. 

Här var vattnet så kallt så jag badvägrade fanimig. Mycket skönare att borra fötterna i solvarm sand!

Plockade en del cacher i området omkring också, här var jättefina promenadslingor, kul att se en helt ny plats!
Synd att säga att det var långgrunt här men det är nyligen grävda sjöar som inte fyllts av vatten helt upp ännu så det satt varningsskyltar här och där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar