11 augusti 2013

Stockholm Pride 2013

Min huvuduppgift på Pride var att hålla tal och dela ut pris för årets HBT-vänligaste arbetsplats! Utöver det hade jag pass i utställartältet för att svara på frågor om diskriminering i arbetslivet, vilka regler gäller och vad kan jag göra?

Åkte upp onsdag morgon, var framme vid lunch och jobbade sedan 15-00:30 (puha). Pride Park var i år flyttat till Östermalms idrottsplats vilket var på lagom promenadavstånd från hotellet och Pride öppnade på onsdagen kl 17 så första timmarna var lugna med förberedelser av material inne i utställartältet. Prisutdelningen var kl 18 och den gick jättebra!

Blev jätteglad när jag traskade runt i Sthlm och såg flera av pressbyråns butiker med tillfälligt nya namn!

Queerbyrån på Kungsgatan

Och bögbyrån på Vasagatan!
...det fanns även Transbyrån, Homobyrån och Flatbyrån!!!

På invigningen landade fallskärmshoppare vid en av de två stora scenerna. 

Det var tre stycken som hoppade från 700 m och en av dem hade regnbågsflaggan på sig. Militären hade ett tält i Pride Park och stod för denna underhållning!

Pride Park!

På torsdagen upptäckte jag att Frey's (hotellet) hade bytt fasadflagga och gav dem beröm för detta! De hade köpt den på onsdagen i Pride Park och det kändes jättebra att mitt favorithotell även levererar vad gäller värderingar!

Eftersom jag hade flera pass i Pride Park fick jag inte bara dagpass utan veckopass! 

På lördagen var det samling i Björns Trädgård vid Medborgarplatsen för parad. Den skulle avgå kl 13 men blev nästan en timme sen men det var solsken så det gjorde ingenting att man fick vänta länge. Speciellt inte eftersom salsatonerna flödade i hård konkurrens med schlagerlåtar!

Det fanns 102 ekipage i årets parad och paradvägen var tre och en halv kilometer i ett hett och solstekt Sthlm!

QX var rejält partysugna : )

Paradvägen var kantad av åskådare precis hela vägen från Medborgarplatsen tillbaka till Pride Park och enligt nyheterna var det ca 60.000 som gick parad och hade ca 600.000 åskådare! Det var verkligen en folkfest under paraden, en stämning jag aldrig kommer att glömma! Pride firar 15 år i Sthlm och i år var temat "Familjen". Flest applåder fick ekipaget Stolta Föräldrar, föräldrar till HBT-personer. Förstår applåderna!

Ja ni ser ju hur mycket folk det var, helt magiskt. 

För att sammanfatta årets Prideupplevelse får det bli - hoppas att jag kan åka även nästa år!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar