9 augusti 2013

Stockholm

Tåget mot Sthlm gick redan strax efter sju på morgonen men jag fick skjuts till stationen så jag fick sova lite längre än jag planerat : )

Väl på tåget var platsen vid fönstret upptagen och jag hade ingen lust att åka baklänges och trängas med en som satt bredvid. Frågade konduktören om det fanns en ledig plats i färdriktningen och det fanns det! Så jag fick sitta helt själv vid en 4-plats med bord och den enda passageraren där var en kvinna som hoppade på i Linköping. 

Eftersom platsen var i djurkupén fick jag välja mellan att flytta tillbaka eller stå ut med katten på bordet. Valde katten. Försökte sova resten av turen eftersom kroppen inte producerar histamin när man sover och det fungerade. Bara pyttelite kli i näsan när jag vaknade och då var det bara en kvart kvar av resan. 


Var ju tvungen att kolla om det fanns någon geocache att logga på Sthlm C och den visade dig vara kreativt gömd fem meter längre bort på perrongen, perfekt! Stoppade i ett spårbart objekt som ville se kusterna runt om i Europa. 

(bilden togs senare på kvällen)
Mitt favorithotell Frey's ligger ett stenkast från Sthlm C och jag är lika nöjd varje gång jag bor där! Ett mysigt litet boutiquehotell på en tvärgata till Vasagatan utan biltrafik. 

Bara njöt av att vara i storstaden och sova i säng någon annan bäddat och få hälsosam frukostbuffé varje dag : ) sov t.o.m. med öppet fönster för att njuta av stadens ljud. Det kan jag sakna sedan jag flyttade från Köpenhamn. Malmö saknar jag inte ett dugg men storstadskänslan från Kph saknar jag ofta. Fast jag njuter av komplett tystnad i skogen också. Hur tyst det nu är med en granne som inte kan uppfostra sina hundar. 

Jag hade en del egentid också och kunde njuta till fullo av långa promenader, bästa sättet att lära känna en stad! En dag hade jag helt fri och annars hade jag antingen förmiddag eller eftermiddag. 

Så det blev en hel del geocaching, närmare bestämt 47 st inne i city. Här var den gömd inne i en av konstverken. Man får ibland ha lite stelth för att inte verka underlig när man tafsar runt i letandet. 

Observatorielunden var en vacker grön oas högt uppe vid takåsarna. När man är van vid platta Skåne är det lite häftigt med alla backar och trappor i Sthlm. Speciellt om man som jag gick i snitt två mil/dag.


En cache var gömd i en telefonkiosk utanför slottet. Ledtråden var "gör som E.T. och titta sedan upp!" Fick en av mina favoritpoänger : )

Jag hade gjort en lista på speciella cacher jag ville logga och en var en webcam-cache. Hade ingen sådan så den var ett måste. Uppgiften var att ställa sig på en plats där man syntes och sedan gå in på websidan och spara bilden som bevis att man varit där. Eftersom jag bara hade min iPhone med mig fick jag ringa J som hjälpte mig med uppgiften och vi lyckades!

Tog en promenad runt vackra Skeppsholmen och Kastellholmen där jag inte varit förut. På Kastellholmen var det ganska folktomt och jag hittade en stor klippa i skuggan för paus och njöt av de hysteriska skratten från Gröna Lund ett stenkast bort på andra sidan vattnet.

Det var lite blandat väder men dagen då jag var ledig var helt perfekt solig! Hade tänkt besöka Slottets skattkammare men när jag såg myllret av turister var jag inte så sugen längre och valde att promenera vidare. Känner ett stort sug efter att flytta till Sthlm men så länge jag har Herr B är han prio ett och han tappar livsgnistan när han inte får bo i sin skog och vara på dagis hos sin bästis. Vi har försökt med stan men det var ett kapitel i hans liv han nog helst glömmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar