1 september 2013

Helveteshelg

Fy för vad skönt att denna helgen är över.

I fredags gick toaletten sönder. 


Det sprutade vatten, massor med vatten. Kallade på akuthjälp från en granne där hans styrka och mina smala fingrar var en bra kombination. Och det visade sig att packningen i huvudbrytaren under vasken är för gammal för att vattnet skulle kunna stängas helt : (

Så efter ett antal försök att täta utan att lyckas blev det akuttrip till Kristianstad för att köpa ny toalett. Vilket inte lyckades få alla toaletter under tusenlappen var slutsålda och jag var inte intresserad av att lägga ett par tusen på en toalett sådär i panik bara för att få köpt en. Så istället köpte jag en ny spolcisternventil som fick stopp på vattensprutet och gav mig tid att leta efter ett bra alternativ till byte av toastol. Strunt samma att man nu får spola genom att hälla en hink vatten i toan. Det kan man leva med!

Senare på kvällen kom T och meddelade att han ju hade en helt ny toa som bara stod. När han renoverade badrummet hade den nya stolen fått en spricka framtill vid golvet så han köpte en ny. Men eftersom detta trots allt är ett fritidshus har jag inget problem ned att sätta lite vit silikon i sprickan om det är en helt ny fleratusenkronorstoalett. Det påverkar inte funktionen och den många decennium gamla Gustavsbergaren som jag haft har ju inte varit så vacker att titta på. 

Jag trodde jag var helt slut efter toakrisen men det var ju bara en flygskit mot vad som skulle komma. 
Balthazar hade varit ganska tyst under kvällen och vid 22 bestämde jag mig för att ta tempen på honom. 
40.6 grader och jag fick panik. Han hade ju på torsdagen fått ögonsalva för vad veterinären trodde var ögoninflammation och redan på fredagen såg ögat bättre ut. Men feber hade jag ju inte räknat med. Hade kontakt med jourveterinären sent på kvällen och sov knappt på natten av oro. På morgonen hade han fortfarande samma feber så vi fick en tid vid 14 i Hörby. Hon bytte ögonsalva till en med kortison istället för antibiotika eftersom den inte fungerade. Samtidigt började hon prata om fästingsjukdomen anaplasma och tog blodprov. Han vinglade och hade ingen ork i benen stackaren. 

Veterinären gav mig tabletter för anaplasma att ge honom för tre dagar för hon vågade inte chansa eftersom tempen var så hög. Var det anaplasma skulle det ge resultat inom 48h och ofta redan efter 6-7h. Så efter veterinären körde vi till Ica för att handla burkmat och gott pålägg för att få i honom tabletterna. Han vägrade äta torrfoder och drack bara lite grann. Men eftersom han aldrig får burkmat kände jag att det var ett säkert kort för att få i honom mat. 

Han fick fyra stora piller vid 17 och åt bra. Det är så mycket vatten i burkmat så jag var nöjd att han åt bra av det än om han drack mycket måttligt. 

Vid 22 hade febern gått upp till 41.0 och veterinären var riktigt orolig. Hon sa att det inte var troligt att det var ögoninflammation så jag skulle skippa salvan. Om tempen gick upp det minsta över 41 skulle vi köra direkt till Djursjukhuset. Fy för vad orolig och ledsen jag var. Är sååå tacksam över att T var fantastisk i krissituationen så att jag kunde fokusera helt på Baltis tillsammans med honom såklart men att han tog hand om mig och tröstade mig och fixade och donade. 

Vaknade vid 01 utan att Baltis hade kommit in i sovrummet. Han vill ju alltid sova där jag sover så jag blev nervös. Vaknade vid 02 igen och fortfarande ingen hund i rummet. Jag kan ärligt säga att jag var livrädd för att gå ut i uterummet och upptäcka att han inte levde längre. Men sedan kom han in och jag blev överlycklig!!! I morse tig jag tempen igen och då grät jag av lycka istället för den var nere på hans normala, strax över 38. Så medicinen för anaplasma hade fungerat och när jag ringde veterinären verkade hon lika glad som jag var. Ska köra dit i veckan och ge henne en blomma för vilket engagemang hon haft för honom. Hon berättade igår kväll att hon använt all ledig tid till att läsa på om ovanligare hundsjukdomar och jag har verkligen känt mig trygg med hennes kunskaper. Nu är Hörby inte en smådjursklinik direkt men jag går hellre dit än till djursjukhuset. Dalbyveterinären som jag annars använder har ingen jour eller helgöppet så därför blev det Hörby. 

Morgon eftermiddag får jag svar på blodproven och hoppas att det visar positivt på anaplasma. Ett blodprov kollade hon direkt igår och det visade på mycket lågt antal vita blodkroppar (immunförsvar). Just anaplasma sätter sig på de vita blodkropparna. Ögat ser lite bättre ut idag men jag får veta med svaret på blodproven imorgon vad vi ska göra åt det. 

Nu sitter jag i soffan och är helt slut. Ska värma lite mat och sedan inget annat än att kela med min älskade feberfria vovvs. 

Jäva skithelg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar