25 september 2013

Päronmarmelad

Länsade T's päronträd i förra veckan och nu är de förvandlade till marmelad.

En sats gav sju mindre burkar. Tror inte jag kommer storförbruka det på mackor så jag tog de minsta burkarna jag hade. Det får bli som tillbehör till ost och tapas tänker jag!

Päronmarmelad

1,5 kg päron, skalade och urkärnade
1 st citron, (0,75 dl pressad)
25 g färsk ingefära
500 g syltsocker
3 msk honung

Gör så här:
1. Skala och kärna ur päronen. 
2. Skär dem i små bitar.
3. Lägg bitarna i en kastrull.
4. Pressa citronen och häll saften över päronen.

5. Låt päronen koka upp och sjud på svag värme ca 10 min utan lock. 
6. Skala och skär ingefäran i tunna strimlor. 
7. Blanda ner ingefära, syltsocker och honung i kastrullen och låt koka häftigt 2 min. 
8. Ta kastrullen åt sidan och låt stå ca 5 min. 
9. Handmixa marmeladen om du inte gillar fruktbitar utan vill ha en slät smet. 
10. Skumma marmeladen och häll upp i rengjorda, varma burkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar