5 maj 2012

Trädgårdslördag



Startade dagen med att ta en tubtrug, handskar och mitt maskrosvapen och gick på jakt. Vanligtvis brukar jag börja jaga maskrosor när de blommar och tar bara de plantor som har blomma på, det gör det ju lite lättare att hitta dem på ett par tusen kvadrat gräsmatta.

Nu har jag jagat dessa små räliga plantor i fem år och det är sorgligt få kvar. Idag tog jag varenda en planta jag kunde hitta, blommamde eller ej. Och inte mycket på så stor yta! Första två åren samlade jag en sådan här tunna varje dag i ett par veckor. Ibland ser jag en stor saftig planta på andra sidan häcken hos grannen och när jag tittar på de små pyttiga jag har i tunnan kan jag inte låta bli att sträcka mig dit och norpa den...

Mitt fina familjeträd plommon växer så det knakar (planterades förra året, födelsedagspresent från J) men växer ju rakt upp! Vill inte hålla på och plocka plommon på stege i framtiden.

Så jag hämtade pinnar på hundpromenaden och använde halmbal-snöre för att bända isär grenarna så de tvingas växa utåt. Snöret blir grått efter ett litet tag och förmultnar på två år.

Det har nog aldrig hänt att jag planterat inköpta växter redan dagen efter inköp men nu är det slut på maskandet. Numera bor alltså både rosmarin och basilikor i krukor med hönsgödsel blandad i jorden till och med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar