16 maj 2012

Stockholm


Sorry för bloggpausen : ) har varit fullt upptagen!


I lördags morse hoppade jag på ett flyg till Sthlm!

Delade plan med Gudrun Schyman och min stolskompis var en kärring som inte kunde hålla snattran och som kidnappade mitt benutrymme för sin jordgubbar och färska ägg. För sånt kan man ju inte köpa i Sthlm.

Checkade in på Freys Hotel som är ett litet urmysigt boutiquehotell på en lugn sidogata till Vasagatan, ett par hundra meter från Sthlm C. Hade lite tid över innan konferensen började så jag shoppade jordgubbar och amerikanska blåbär för en tia lådan på Hötorget!

Yog Saltsjöbanan till konferenshotellet och träffade övriga deltagare där kl 12.


Konferensen hölls av Unionens HBT-nätverk (läs mer här) där jag satt i styrgruppen 2009/2010. Var sedan aktiv och halvaktiv medlem i nätverket fram tills nu när jag åter kände att jag ville lägga en del tid på en sådan viktig fråga.
HBT står för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Alltså handlar begreppet i sin helhet om både sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Mitt engagemang startade på riktigt då jag under utbildningen funderade på hur jag i mitt yrke skulle hantera ett medarbetarsamtal där den anställde antingen blev diskriminerad eller inte vågade vara öppen pga sin sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Nappade på en träff med HBT-nätverket som då bara funnits i ett år i sin nuvarande form.

Vi inledde lördagen med en föreläsning av Göras Stanton som berättade om Gaypoliserna i Sthlm och polisens arbete med hatbrott och hatbrottsgruppen. Superintressant och väldigt ledsamt samtidigt vilka svårigheter det är att inom polismyndigheten (förutom Sthlm) i hela landet att vara öppen med vem man är. Karin Götblad fick bl.a. ta mycket stryk för att hon beslutade att Gaypoliserna skulle få bära sin uniform i Prideparaden.

Gick sedan vidare med att prata om det gågna året och jag valdes in i styrgruppen och blev sammankallande för det kommande året, spännande! De andra tyckte det var roligt att den enda som är hetro i nätverket nu leder nätverket. Jag förstod inte det roliga men den sexuella läggningen så länge den är laglig är för mig en "non issue". Vi människor har ett alltför stort behov av att kategorisera varandra och med det följer ju att något blir annorlunda och många gånger mål för olika negativa attityder och beteenden.

I fikarummet stod en mjukglassmaskin, popcornmaskin, frukt- och kakfat och det var fri tillgång!!!

Konferensen avslutades kl 19 med middag och sen var jag så slut att jag åkte direkt till hotellet och stupade i säng vid 23.

På väg hem mötte jag denna bussen, tack gode gud att man inte bor där... måste vara majoritet kvinnor i den hålan.

Sov härliga åtta timmar, avnjöt hotellfrukost (som är bland det bästa som finns i matväg) och sedan fortsatte konferensen 9-12. Vi pratade lite om vad vi gjort efter att vi skiljdes åt och jag fick frågan om jag hittad någon snygg tjej på väg till hotellet. Vi skrattade lite åt det eftersom fördomar finns precis överallt, det finns nog ingen som är helt fri från försomar! Bara för att man engagerar sig mot hbt-diskriminering behöver man ju inte vara hbt-person : ) det räcker gott och väl att vara medmänniska.

Efteråt tog vi gemensamt en promenad i Hammarby Sjöstad som är inspirerat av Malmös BO01 och det kan man tydligt se!

Sen tog jag bussen till Hornstull på Söder för att ta en promenad längs Söder Mälarstrand. Flyget gick först kl 19 eftersom jag ville ha tid att strosa lite i denna vackra stad. Är så sugen på att flytta dit men lille Baltis är för gammal för att flytta mer och han ska få leva sitt liv ut här i skogen med sina träd och bästisen på dagis. Så får vi se sen.

Ja det var ett par vackra timmar i strålande sol!

Hemresan gick utmärkt trots att piloten sa i högtalaren att den ena motorn var "lite" sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar