13 juni 2010

Söndagsslit

Mamma och jag kom igång vid lunch med utejobben. Snickrade lite på vedskjulet, gjöt stolpar, krattade och flyttade trädgårdsskräp, tog fram torkvindan, tömde dammen, ritade upp nya rabatter och stöttade upp dahliorna med blomsterpinnar. Ja det var nog det. Och klippte gräset.

Mamsen tar en paus på trappan efter allt slit.
Denna busken med brudspirea var bara 40 cm hög för ca tre år sedan! Perfekt häckplanta!

Jag satte sex regnbågsbräken utmed sovrumsgaveln. De tar sig! Så vackra med sina lila/grå/gröna färgskiftningar.

Syrénerna blommar och doftar!

Liljerabatten!

Klematisen vid köksfönstret börjar klättra! Dem jag satte i planteringslådorna vid stora uteplatsen för ett par år sedan har dött men här trivs dem!

Detta träd var ca 50 cm högt och stod planterat intill husgrunden då jag köpte huset. Idiotiskt att sätta det där med tanke på att det inte är ett dvärgträd. Nu fem år senare ser man hur stort det kan bli om 10 år med tanke på hur det växt över min höjd på 172 cm för länge sedan!

Gladiolusen har tittat upp som min vän P planterade för ett par månader sedan!

Här växer blomkål och jordärtskocka i en pallkrage!

Busken med löjtnantshjärta har exploderat i höjd och i antal blommor! Kunde man inte tro när man såg förra årets sorgliga lilla buske!

Äppelträdet har nästan blommat klart. Kan se fram emot en höst med massor av skitsura äpplen : S

Jag låter alltid gräset stå kvar runt träden. Man vet inte vad som kan växa där förutom högt vackert vajande gräs. Just här blev det förgätmigej!

Megafunkian förra veckan!

Och denna veckan!



Jordgubbsplantorna frodas!

Bettan I

Nyklippt gräs är den bästa doften!



Mamma blandar betong under instruktion.

Torkvindan uppe och skjulet på väg. En av danskarna kom förbi och beundrade verket, och undrade om någon skulle tycka på att han också byggde ett. Jag svarade att det finns bara en så småsint familj på vägen och all deras energi riktas på mig för tillfället : )

Dammen med det äckliga vattnet...Pumpen har inte varit igång sedan i höstas...

Under dammen hade två paddisar gömt sig / trillat ner. Mask har de ätit det ser man men jag hjälpte dem upp och nu bor de i doftjasminen.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig trädgårg du har... jag blir lite avis på att du har så fint.. iallafall på bilderna... KRAM Madde

    SvaraRadera