4 juni 2010

En annan sak med sommaren

Denna veckan tar större delen av Malmös gymnasieelever studenten. Jag är ju självklart glad för deras skull men lite löjligt är det. Idag är ju gymnasiet mest en förlängning av grundskolan och det krävs inte den självdisciplin och det egna ansvar som förr. Inte ens när jag gick ut räknades det som något mer än ett avslutat kapitel. Att få ett bra jobb baserat enbart på gymnasiestudier är få förunnat. Yrkesprogram är en sak men de teoretiska programmen kräver generellt fortsätta studier.

Min morfar tog studenten någon gång på 40-talet och jag kan tänka mig att det då var något folk höjde på ögonbrynen för. Det räckte ju med det för det ansågs som högre studier! Idag finns ingen prestige i att gå gått ut gymnasiet, det är en självklarhet och de som inte gör det möts av frågande blickar från samhället.

Jag förstår festen för det är skönt när en så lång del av studierna är passerad. Men inte mössan och all hysteri. Eller stoltheten i att ha gått ut gymnasiet när det på de flesta program inte krävs särskilt mycket av eleverna. Inte som förr i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar