17 september 2012

Nåldyna till finger

Håller på att sy en jumpsuit och tyckte att vilket golv jag än kröp runt på och skulle nåla i tyget så hade jag nåldynan någon annanstans!


Googlade lite och har nu löst problemet genom att hitta en nåldyna som sitter som en ring!

Material:
tygbit
nål och tråd
stoppning
skruvkork från flaska
borrmaskin med borrhuvud 4 mm
resårband
sax
limpistol

Gör så här:


Jag använde ett glas med diameter 9 cm för att markera en cirkel på tygbiten. Mindre än 8 cm blir för liten boll men 10 cm går också bra.


Tråckla runt cirkeln, ca 3 mm från kanten, dra ihop tråden till en öppning på ca 2 cm.


Tryck in stoppningen i bollen. Jag snodde stoppning från ett av Baltis leksaksdjur som han redan bitit huvudet av.
När du är nöjd med mängden stoppning, dra då åt den tråcklade tråden så pass att stoppningen inte trillar ut och sy sedan kors och tvärs över öppningen och fäst sedan tråden.


Borra två hål i en skruvkork.


Klipp av ca 10 cm resårband (jag använde svart till svart kork men visar här med vit då den syns bättre mot korken).
Knyt en av ändarna med dubbel knut och dra i öglan så knuten dras in i korken. Mät sedan med resåren på rätt finger hur stor "ringen" ska vara för att passa och knyt sedan en knut till och klipp av det överflödiga resårbandet.

Limma sedan med limpistol både i korken och runt och över öppningen på bollen och tryck fast bollen i korken. Limmet stelnar snabbt så man får ha lite fart när man gör detta moment.








Jag gjorde tre stycken. Mest för att det var ett roligt pyssel : ) och för att det kliar i pysselfingrarna men jag saknar tyg till en ärm på jumpsuiten och kan inte sy den klar : (

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar