8 september 2012

Blandat från Stockholm

Här kommer lite blandade upplevelser från Sthlm!


Vi bodde ett stenkast från Östermalmstorg, fina blommor med dyrt som pocker! Inte Möllevångspriser direkt... Funderade på att luncha en dag på Lisa på Torget men en dessert kostade 135 kr så jag vågade inte ens titta på lunchpriserna ; )


Gick en liten vända in på Östermalmshallen men svimma nästan även av priserna där! 140 spänn för en pytteliten laxbakelse och den hade inte ens löjrom på sig : )


Gick lite i Humlegården, verkligen en mysig park mitt i stan! Här är Linnéstatyn!


Besökte Hedvig Eleonora kyrka som låg ett par minuter från där vi bodde.


Jag tror inte på Gud men det är verkligen en speciell stämning i en vacker kyrka.


Tände ljus till Finn, Majken, Fie och mamma!


Gick förbi Dramaten varje dag, nästa gång jag besöker huvudstaden ska jag försöka få biljetter till en föreställning!


Vid samma promenad då jag besökte Hedvig Eleonora hörde jag orkestermusik och då jag rundade kvarteret hamnade jag på Artillerimuséet som hade uppvisning!



Så pampigt med militärorkester!


De marscherade ut från gårdsplanen och jag följde efter dem ända till slottet! Fast de ridande poliserna som gick främst och stoppade publiken var minst lika fascinerande. De hästarna är makalösa.


Slottet är himla fint. Hade inte tid denna gång att besöka det men kronjuvelerna och representationsvåningarna är ett måste, förhoppningsvis vid nästa besök!



Sen tog jag en liten runda i Gamla Stan, oerhört mysigt med sina gränder!






Försökte föreställa mig hur världen såg ut då detta var nybyggt. Sätter saker och ting i perspektiv kan man säga.

File:Tandstickspalatset 2008.jpg
Det som är härligt att planlöst vandra i en ny stad är att man lär känna den snabbt och att man kan stanna och titta på alt som verkar intressant!
Tittade in i en port jag gick förbi och såg en intressant staty och gick in på gården.




Det var en staty av Carl Milles, nämligen Dianastatyn i Tändstickspalatset!


Palatset beställdes av Ivar Kreuger som huvudkontor till Svenska Tändsticks Aktiebolaget (nu Swedish Match). Palatset har sålts flera gånger efter första försäljningen och flytten 1991 men Swedish Match har flyttat in igen och hyr nu lokaler där.

Så mycket man lär sig om man är nyfiken.






Det är en vacker vattenstad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar