22 november 2011

Det där med att välja bort någon

Det gör vi ju hela tiden, i alla fall alla vi som kan konsten att säga nej. Men det finns olika sätt att välja bort på och det finns tillfällen då man bör låta bli.

Idag stötte jag på ett korkat exempel på när man inte bör välja bort.

Hoppade på bussen hem där alla parsäten hade minst en inneboende. Eftersom man är svensk i kulturen vill man ju helst sitta ensam på ett sådant parsäte så att man kan bre ut sig och låta sin låtsaskompis Molgan hålla väskan på sätet bredvid. När någon går förbi flyttar svensken inte väskan för alla ser väl att Molgan sitter där med den i famnen???

Hur som, fick sätta mig bredvid en kvinna som redan hade väskan i knät och satt och löste ett korsord. Alltså behövde jag inte be henne rensa sätet för att jag skulle kunna sätta mig.

När vi kom till Hörby Torg hoppade många av men jag hade ju värmt upp min plats och hade ingen tanke på att flytta mig till en annan plats. När vi närmade oss Hörby busstation packade min parsäteskompis ner sitt korsord och jag frågade om hon skulle av på nästa hållplats så att jag i så fall kunde förbereda med att koppla loss bältet och få fatt i mina kassar på golvet.

Då svarar hon: Nej men jag tänkte flytta mig eller så flyttar du dig så vi slipper trängas.

Vad i hela friden, det var det dummaste jag hört! Hon satt redan som en packad sill när jag steg på och valde henne till säteskompis (och jag lovar, det är ett mycket medvetet val som måste göras på millisekunder för man vet ju inte vilka människor man har att välja på längre bak i bussen och man kan inte backa tillbaka). Dessutom hade vi under en hel timme utan några som helst problem delat parsätet och med det liksom blivit ett team mot alla andra team i bussen. Om vi skulle krocka och kalabalik skulle bryta ut så hade jag ju självfallet haft fokus på min säteskompis, av alla runt omkring var det ju henne jag "bondat" mest med och därmed automatiskt skulle prioritera?

Jag lovar dig, kärring, som tyckte att jag skulle flytta, ses vi igen och vi krockar så skiter jag i dig och sitter jag ensam på ett parsäte så tänker jag inte be min kompis Molgan som håller min väska att flytta sig för att du ska få en plats!!!

Det där med att välja bort någon, det för alltid med sig konsekvenser. Det viktiga är därför att tänka igenom möjliga konsekvenser för att bedöma om det är värt att välja bort eller ej.

Och detta var nästan lika strategiskt ogenomtänkt som att välja bort att bjuda in inhyrda medarbetare till årets julfest. Ni vet den där julfesten man ofta har på företag för att tacka medarbetarna för årets insatser.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar