9 oktober 2011

Fies lägenhet

Fie köpte en tvåa på Fredriksberg i augusti. På andra våningen av fyra, de två fönstren till höger om entrén. I helgen har jag hälsat på henne för första gången! Vi gick förbi lägenheten när vi var på Zoo i somras då det är ett stenkast därifrån för hon ville visa vilken hon skulle lägga bud på.


Det första vi fick göra på lördagen var att dammsuga bananflugor. Vete tusan vad hon glömt var men de var säkert fler än hundra...


Att vara i en dansk sekelskifteslägenhet fick mig bara till att längta ännu mer efter att flytta till Köpenhamn. Och jag har verkligen förälskat mig i Fredriksberg! Jag bodde på Østerbro som är ett lugnt och vackert område vid ambassaderna. Fredriksberg är som en stad i staden och det tilltalar mig.


Vackra gamla fönster med små charmiga innergårdar där husen inte bara är byggda i fyrkanter eller rektanglar utan trianglar och andra omöjliga formationer som gör att någons fönster kan vara strax utanför ens eget!


Och i köken går fönstren alltid nedanför vasken och vittnar om att det från början sett annorlunda ut!


Och den charmiga dörren som går till trappan mot innergården, den pigan förr fick använda. I Fies lägenhet fanns den nu som en vägg i duschen! Och hennes vardagsrum hade inte en enda hörna med 90 graders vinkel. Det var ju förr stora våningar som nu styckats av.


Bara någon minuts promenad från lägenheten ligger Fredriksbergscentret med Føtex och en massa butiker. Som ett mellanting mellan Entré och Triangeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar