1 april 2011

Helkväll med HR på Paddy´s, Cacaofoni och Lemongrass

Efter jobb igår skyndade jag hem med alla mina prylar från det rensade skrivbordet, rastade vovvs och kastade mig sedan på buss och tåg tillbaka mot stan!













Mötte upp mina nio HR-kollegor på Paddy´s och då jag kom lite senare än de andra stod det en isande kall Hoegaarden i stora formatet och väntade på mig! Dagen hade varit så stressig så jag hade nog inte druckit så många deciliter...denna behövdes alltså och glaset är så stort att man får hålla med båda händerna : ) godaste ölen : )))


Kl 18:30 hade vi bokat chokladprovning på Cacaofoni vid Stortorget som jag besökte för ett tag sedan HÄR.

Först fick vi lite crash course i pralintillverkning och fick sedan testa på att göra några var!

Hon hade gjort pralinbas med tre olika smaker, lime, hallon och lakrits.

Det som gör mönstret på ovansidan är en slags overhead-papper med tryck av färgad kakaomassa tror jag det var.

Slängde ner pralinen i chokladbassängen där minst en av mina kära kollegor gärna också hade badat ; ) och fiskade sedan upp den med en slags gaffel.

Vi fick lite smakprover under väntetiden, vi kunde bara baka praliner två personer i taget! Dessa var med jordgubb och ... minns inte men god var den.

Min tur!

Oj, tappade i den igen!

Försiktigt ner på bakplåtspappret...

Fina va´!

Eftersom pralinen är varm av den smälta chokladen så smälter den färgade sidan av "overhead-plasten" ner i chokladen och då den kallnat en timme i kylen lyfter man helt sonika på plastfilmen!

Efter pralintillverkningen fick vi en snabbkurs i vad choklad egentligen är, vad som är skillnaden på olika chokladprocent, vad chokladkakor bör och inte bör (!) innehålla, vad är mjölkchoklad resp. vit choklad etc. Superintressant.

Där finns så mycket gott! Det var ont om tid efter lektionen innan nästa pit-stopp så jag hann inte handla. Synd för denna gången hade hon praliner med smak av både lavendel och basilika!

Kl 20:30 hade vi en bokning på restaurang Lemongrass! Jag var där sist för säkert åtta år sedan. Prislappen är lite för hög på deras meny för att den ska ingå i min stammisportfölj. Underbar asiatisk mat! De flesta valde deras trerätters avsmakningsmeny med tillhörande vin och det var gudomlig mat!

Appertizers

miso ribs
miso-marinerade revben, kålrabbi-sallad.
prawn croquette
friterad panko-panerad räkcroquette med vattenkastanjer och skogsöron, chili-plommonsås.
tartar of tuna and tilapia
tartar på tonfisk och tilapia, smaksatt med soya, olivolja, lime, chili, lemongrass och mynta.
spicy beef salad
kryddstark grönsallad med ryggbiff, ruccola, vitlök, chili, rödlök, lemongrass.

vinförslag:
penfolds rawson retreat riesling, australien.
torrt, friskt och relativ fylligt med tropisk fruktighet och viss mineralton

Mains:
crispy beef
friterade krispiga biffstrimlor, glacerade med söt chilisås, grönsallad med ruccola smaksatt med balsamvinäger.
duck breast
rosastekt marinerad ankbröst, vitlöksfräst bok choy, sås på soya, vitlök, chili och plommon.

vinförslag:
katarzyna estate twins cabernet sauvignon, bulgarien. 420:- /glas 100:-
relativt fylligt, smakrikt med inslag av svarta vinbär, plommon, choklad och fat, ton av torkad frukt, peppar och tobak.

Dessert
créme brûlée of white chocolate
créme brûlée på vit valrhona choklad, cocos-pandanglass.

Det blev mer presenter också...

Jag hade nämnt för någon vecka sedan efter en inspirationsföreläsning att jag ville ha denna fjäderpennan som fanns till salu i en bokhandel på Södergatan. De hade kommit ihåg det men visste inte vilken det var. Men när de såg denna hade de direkt förstått att det var denna för den var ju bara såå "Jenny" sa de : )))

Fick även denna vackra Marimekko/Iittala skål i large i färgen purpur, precis som jag nämnt för någon vecka sedan, vilket minne att de kom ihåg en sådan liten detalj!

Kortet:
Ett stort tack för det gågna året, Jenny - Du, vår inspirationskälla (och mycket mer)! Lycka till i ditt framtida yrkesliv!

Kände mig lycklig hela dagen igår! Vilka fina människor jag lärt känna under året, så mycket kunskaper och erfarenheter jag fått förmånen att ta del av och nu börjar kapitel 2, inom koncernen men i ett annat bolag! Spännande!

Festfixaren Jessica hade ordnat den bästa av kvällar, vilken lyckad afton hon fixat! Det var kul från början till slut och jag var fysiskt och emotionellt helt slut då jag kom hem vid midnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar