29 april 2011

Trädgårdsfredag...men hos mig, inte på tv.

Efter bröllopshysterin begav Baltis och jag oss till dagis och rastade Kajsa. Kontrollerade källan till min maskrossirap och konstaterade att det nog blir ganska mycket sirap i år också! 

Kolla vilken moderplanta!!! Hade jag haft en sådan i gräsmattan hade jag svimmat : )

När vi kom hem fortsatte jag i trädgården.

Fick fyllt på i pallkragarna med jord blandad med gödsel och vattnat ordentligt.

Krattade även singeln snygg.

Gräslöken kom till Sverige på 1100-talet och är rik på a- och c-vitamin. Jag ska ta en av bunkarna och sätta i kruka för den breder ut sig som just...gräs!

Persiljan börjar sticka upp! Komtill Sverige på medeltiden som läke- och kryddört. Persilja är rik på a-, b- och c-vitamin och innehåller järn och kalcium!

Citronmeliss, eller "hjärtans fröjd" som den också kallas. Till höger skymtar salvia som jag missade ta bild på. Salvian är en av våra äldsta medicinalväxter och namnet betyder "göra frisk" eller "bota".


Citronmeliss på rymmen...

Timjan får sin aromatiska doft och smak från tymooljan, som förutom väldoften har en desinficerande verkan. Därför har timjan traditionellt använts som läkeört.

Mer vattenblänk i en lite speciell skål, Traderafynd!

Very nice indeed. Med tanke på att denna del av trädgården förtvå år sedan såg ut såhär...

Man kan säga att idag står ljugarbänken till höger om där tunnan är på bilden : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar