7 mars 2013

Skärpning!

Jag har en längre tid känt att min kost spårat ur helt. Det ÄR inte roligt att laga mat i en timme och äta den själv framför tv:n på tio minuter. Så det har blivit mycket lite av matlagning och betydligt mer mackor under sista året. För mycket kaloririkt intag på helgen och i allmänhet slarv med två-tre istället för fyra-fem mål mat om dagen. Plus för lite både frukt och grönsaker, knappast de rekommenderade 500 grammen per dag.


Så i fredags köpte jag mig ett abonnemang hos Aftonbladets Viktklubb där jag varit med tidigare. Älskar upplägget där man enkelt skriver in maten i dagboken och tjoff får du ut hur mycket kalorier det innehåller, hur mycket man har kvar på de olika måltiderna och vad man kan äta extra om man motionerar.

Och det är precis det uppvaknandet jag kände mig i behov av. Hur mycket kalorier det egentligen fanns i det jag åt och hur fel jag delade upp kalorierna i för få måltider.

På lördag är det riktiga Melodifestivalen och när jag nu åter blivit varse exakt hur kalorigiftigt godis är så är jag inte ens i närheten av att köpa skiten. Onekligen sugen men inte alls sugen på att skriva in det i matdagboken.

Dieter hit och dit, för mig är det enkel matematik, gör av med mer energi än du stoppar i dig. Jag vill inte leva utan bröd och grönsaker som växer under jord är jättegoda! Därför är viktklubb perfekt för mig, jag kan välja att äta av allt men får vara noga med hur jag väljer och vill jag äta en bit morotskaka på lördag för 620 kcal, ja då får jag väl promenera i två timmar eller jogga i en timme.


Storhandlingen på Willys resulterade i största mängden inköpta frukter och grönsaker ever. Det är ju trots allt bara jag som ska tugga i mig allt men det är jättegott!

Det har faktiskt blivit varmrätt varje kväll sedan i fredags : ) det är fortfarande inte roligt att äta den själv men det som gjort det roligt är att planera en hälsosam middag from scratch, nästan alla halvfabrikat uteslöt jag för längesedan.

Här är ett par av veckans favoriter!



Älgskavsgryta - 2 portioner
1 pkt Polarica fryst älgskav (240g)
150 g kantareller
1 finhackad gul lök
5 krossade enbär
3 dl grädde
3 msk rårörda lingon
salt
peppar

1. Bryn älgskaven och lägg på ett fat.
2. Bryn lök och kantareller och blanda sedan i älgskaven.
3. Häll på grädde och kryddor, låt puttra 5 min.
4. Rör i lingonen, klart!

Grädden höjer ju kalorinivån rejält men så får det helt enkelt vara. För att få en någorlunda ok slutsiffra på middagen serverade jag grytan med blomkålsris istället för ris eller potatis.

Älgskavsgryta - 600 kcal/port
200 g blomkålsris - 60 kcal
Side sallad - 40 kcal



Het korvsallad - 2 portioner
1 pkt red hot chorizo 300 g
2 hackade tomater
1 hackad gul lök
2 dl valfri buljong
1 st skivad/hackad paprika
1 dl fullkornsbulgur

1. Skär korvarna i slantar och stek upp tillsammans med lök, tomat och paprika.
2. Koka bulguren i buljongen i ca 12 min.
3. Vänd ner bulguren i korvröran och servera med lite grönsaker!

Het korvsallad - 489 kcal/port

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar