20 mars 2013

Rågbrödsbak

Nu har jag testat att baka rågbröd! Eftersom jag vägrar sluta med kolhydrater för att bröd är för gott att avstå har jag däremot kompromissat och äter nu bara fullkornsbröd. Testade att baka frukostbullar med råg- och dinkelmjöl men efter att ha testat detta så vinner det över bullarna!

Att jag inte vill ge upp kolhydrater är egentligen inte till största del för att bröd är gott. Det är för att det inte finns långtidsstudier som visar om det ger konsekvenser för hjärnan att vara utan sitt enda naturliga bränsle, kolhydrater. Hade gärna ätit lchf med ostar och grädde och sådana godsaker men inte på bekostnad av att om tio år få veta att hjärnan ar storstryk.

Nu lämnade jag tråden...rågbröd var det ja! Man hade kunnat slå någon illa med limpan men i tunna skivor var det faktiskt saftigt! Nästa gång ska jag testa att ha i torkad frukt.



2 limpor

9 dl vatten (7+2 dl)
2,5 dl farinsocker
2 msk kummin, hel
1,5 pkt torrjäst
1,5 msk salt
13 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl

Gör så här:

1. Koka upp 7 dl vatten med farinsocker och kummin.
2. Häll det kokande vattnet lite i taget under omrörning över rågmjölet.
3. Täck med plastfolie och låt stå 8-10 timmar. Det blir en fast
mjölig blandning.

4. Värm 2 dl vatten till 40 grader och blanda ner i rågmjölsblandningen.
5. Blanda torrjästen med 5 dl av vetemjölet.
6. Arbeta in vetemjölet med jästen i, lite i taget. Arbeta degen väl och fortsätt tillsätt vetemjöl (spara ca 1dl).
7. Låt degen jäsa övertäckt 1 1/2 timme.
8. Ta upp den på väl mjölat bakbord och arbeta degen igen.
9. Baka ut två avlånga limpor. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper och sätt in
på nedersta falsen i kall ugn. Obs! utan en andra jäsning.
Sätt ugnen på 175° och grädda i 1 1/2 timme.
5. Ta ut bröden och låt svalna under fuktig handduk. Låt brödet vila till
nästa dag innan det skärs upp i tunna skivor med riktigt vass kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar