11 juli 2013

Sommarglass

Vandrade med Baltis i Stackedala häromkvällen och såg att det stod bilar vid självplockningen av jordgubbar. Körde inom och två stiliga ynglingar frågade om jag hade litermått med mig för eg hade de stängt för självplock för bären var nästan slut. Det hade jag ju inte så jag fick följa med dem till gården och få några.


Tillbaka till fältet och började plocka, bären var inte alls slut! Plockade sju liter på en halvtimme och betalde 10 kr/lit. Mina egna nio pallkragar har blivit länsade på både bär och blad av rådjuren så där har jag inte fått ngt. Men så blir det när man glömmer sätta bärnät.

Köpte två liter grädde billigt och resten av ingredienserna hade jag hemma för att tillverka jordgubbsglass i min KitchenAid. Receptet hittar du HÄR


Nu är första batchen klar men fler blir det. Glassbunken måste ju frysa minst 15h mellan tillverkningarna. Ska göra rosenglass och lavendelglass också tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar