7 juli 2013

Ett insektshotell är nu invigt!

Mamma skickade en länk i veckan från programmet Trädgårdsonsdag där Tareq Taylor byggde ett insektshotell och det inspirerade mig att bygga ett efter egen design, modell XL...


Har länge gått och sneglat på färdiga nyckelpige-, fjärils- och humlehus men de är ju förbaskat dyra och detta var ju en jättebra idé, att bygga allt i ett och ikväll blev helgens projekt klart!

Så jag fnulade lite på var det skulle placeras och hur det skulle se ut. Bestämde mig för att sätta det på gaveln till väggen av armeringsnät där vildvinet växer. Där fanns ju redan en träram på ca 220x60 cm och det gjorde ju projektet lite enklare. Dessutom behövde den väggen lite tyngd i andra änden för när det blåser storm tar ju vinden tag i vildvinet i takt med att det växer sig tätare.


Jag hade en del sibirisk lärk kvar efter ett annat byggprojekt så det enda jag fick köpa var i princip vinkeljärn. En bit tackpapp fick jag av en granne som bygger ut sitt hus. 

Sedan påbörjades insamlande av material! 
Kottar
Bark, både stort och smått
Halm (fick från gården där jag rider)
Sågade bitar av gran hade jag redan liggande
Krukskärvor (hade några trasiga krukor som var på väg till tippen)
Lerkrukor (norpade några från trädgårdsförrådet!)
Metallnät hade jag en rulle av hemma

Tvestjärthusen är enkla att göra och kan lika gärna hänga i ett snöre under ett träd. Bind ett kryss av pinnar och trä snöret igenom krukans hål. Lägg halm i krukan runt snöret, dra sedan i snöret och pinnarna låser fast halmen.


Första våningen innehåller kottar och detta tycker nyckelpigor om att bo i!


Andra våningen inreddes med gran och för att snygga till mellanrummen stoppade jag dit kottar.


Hur många gånger jag skrubbat händerna från kåda vet jag inte... men att såga granen i rätt längder och borra hundratals hål gav en minst sagt klibbig effekt. Urk!


På tredje våningen hängde jag upp tvestjärtarnas hus.


Fjärde våningen fick inredas med krukskärvor!


Femte våningen proppades full med bark i olika storlekar.


Sjätte våningen fylldes med gran, kottar i mellanrummen och stående bark.


Sjunde våningen fylldes med halm.


Åttonde våningen är till för fjärilarna. De vill ha ingångar på ca 1 cm och fick även små landningsställ av bark.


Innanför radade jag upp stående bark för dem att krypa in mellan och sova gott om vintern!


Nionde och översta våningen blev ännu fler humlehotell! I de stora bitarna har jag borrat hål på 8 och 10 mm och i de små 6 mm. Får se vilka hål som föredras!

Ett riktigt roligt projekt som dessutom är till riktigt stor nytta för trädgårdens invånare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar