12 juli 2013

Rosenglass med KitchenAid


Då var även rosenglass tillverkad!
Ros är ju en alldeles speciell smak men jag är glad att jag gillar det mesta. Utom kött med fett på. Och bönor.

Då jag gjorde jordgubbsglassen användes bara äggulan så jag var glad att detta receptet innehöll äggvitor istället! Har inte lust att baka maränger och vad jag annars skulle göra med vitorna vet jag inte. 

Recept:

  • 2 1/2 dl vispgrädde
  • 2 1/2 dl standardmjölk
  • 3 äggvitor (1 äggvita= ca 35g)
  • 1 dl honung
  • 1 msk strösocker
  • 1 gelatinblad
  • 3 msk rosenvatten (ger stark rosensmak, tänk på att det blir starkare när det får dra över natten än vad det smakar i bunken)
  • + karamellfärg om du inte vill ha glassen vit. 
Gör såhär:

  1. 1. Blötlägg gelatinet i en skål med kallt vatten
  2. 2. Koka upp grädde, mjölk och honung i en tjockbottnad kastrull
  3. 3. Vispa äggvitorna fluffiga i en assistent eller med elvisp. Skålen ska vara absolut ren och fettfri. 
  4. 4. Tillsätt strösockret försiktigt, lite i taget till äggvitefluffet. Äggvitorna är färdiga då de är så styva att du märker att vispandet avtar i hastighet.
  5. 5. Häll gräddmjölkblandningen i en fin stråle ner i skålen med äggvita och blanda runt.
  6. 6. Häll tillbaka alltsammans i kastrullen igen och sjud till 85 grader. Då kramar du ur gelatinet och låter det smälta med smeten i kastrullen.
  7. 7. Passera smeten genom en sil och kyl av den i ett vattenbad.
  8. 8. När temperaturen sjunkit kan du tillsätta rosenvattnet. 
  9. 9. Låt glassmeten vila i kylskåp över natten under plastfolie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar