22 juli 2013

Härliga helg

I fredags hämtade jag min fina söta väninna Jeanette vid bussen och vi åkte hem och åt en jättegod sallad som kommer bli en sommarfavorit!

Bild från Tasteline


Lax med citrus- och rödbetssallad

600 g rödbetor
2 st apelsiner
1 st rödlök
Machésallad
Pinjenötter
600 g laxfilé
kryddor till laxfilé efter smak (vi använde citronpeppar och ingefära)

Dressing
2 msk olivolja
2 msk rödvinsvinäger
2 msk basilika

1. Koka rödbetorna mjuka med skal på, låt dem svalna och skala dem (annars förlorar de färg och ser lite tråkiga ut.
2. Skiva rödbetor, apelsin och rödlök. Blanda med machésallad.
3. Stek laxen några minuter på varje sida.
4. Rosta pinjenötterna
5. Blanda dressingen
6. Lägg lax och pinjenötter på salladsbasen och servera med dressingen!

Det blev en kväll full med tjejsnack och skratt och det var synd att timmarna gick så fort. Hon skulle spela beach-handboll i Åhus dagen efter så jag lämnade henne vid bussen redan 9.

På eftermiddagen kom T och efter någon timme i kvällssolen monterade vi den stora grillen jag fick av mamma förra sommaren och grillade en god köttbit! Passade på att testa ett nytt recept på potatis jag snubblat över när jag letade efter ett annat recept. Strimlad stekt potatis är min favorit men efter att ha testat detta blir det en delad förstaplats...

Bild från internet

Kraschad potatis

Valfritt antal potatis av fast sort i valfri storlek
Olivolja
Flingsalt
Rosmarin

1. Koka potatisen mjuk
2. Vänd potatisen i olivolja
3. Lägg dem på en plåt och pressa dem med t.ex. en assiett till 1 cm tjocklek
4. Pensla dem med olivolja och strö på flingsalt
5. Sätt plåten i mitten i ugn på 200 grader i 20 min
6. Ta ut plåten, pensla igen och krydda med rosmarin
7. Sätt in dem igen i 10-20 min beroende på vilken färg du vill att de ska ha

Igår gick jag upp vid 8 för att förbereda för vägföreningens årsstämma som skulle vara hos mig. Blev kanelbullar och saft och en snäll granne tog med ett par termosar kaffe. Eftersom jag inte dricker kaffe var jag glad att slippa den biten. Mötet gick bra och ingen svimmade av i sommarhettan : )

Resten av dagen gick åt för att renskriva protokoll, sola och ta en ridtur när svalkan äntligen kom vid 19!!! Körde iväg och tog en sen kvällspromenix med vovvs för att han skulle få dofta ett nytt ställe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar