12 september 2011

I didn't hate you ms Dentist...



I somras var jag på undersökning hos en tandläkare jag inte alls gillade. Idag var jag på ett annat ställe för ett andra utlåtande och denna gång föll valet på Tandvårdsgruppen S:t Göran vid Erikslust.

I receptionen stod en klasskamrat från högstadiet som nu var tandsköterska och jag blev så glad för hon har så snälla ögon. Så snälla ögon jobbar inte på ett elakt ställe tänkte jag och tog en djup suck.

Förklarade orsaken till min tandläkarskräck och blev behandlad på ett fanstastiskt sätt. Hela tiden berättade tandsköterska Caroline Henriksson som röntgade och tog bort synlig tandsten vad hon skulle göra, visade redskapen och frågade gång på gång om jag var ok och om jag ville att hon skulle pausa. Sen kom tandläkaren in och fick också höra förklaringen. Och en skvätt tårar för all spänning hade släppt när det gick så bra. Hon gick igenom tänderna, tog lite mer tandsten, hela tiden med samma varsamhet och beröm och sen pratade vi prioriteringar.

Ut i receptionen igen och fick bokat tid om bara ett par veckor. Grät en skvätt till hos receptionisten och var så himla lättad över att det gick så bra och att de inte tyckte jag var tramsig. Men om man efter ett tandläkarbesök inte kan tugga hård föda på 2,5 år utan kraftiga ilningar i tänderna så är det väl inte så himla konstigt att man börjar tjuta lite när de är så gulliga och proffsiga i sin hantering av min rädsla? : )

Skönt att jag har hittat ett ställe där jag känner mig trygg eftersom det blir ett antal besök framöver...

Så har du tandläkarskräck och bor i Malmö med omnejd utan en bra tandläkare?
Boka tid hos tandläkare Laya Abou-Absi på Tandvårdsgruppen S:t Göran säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar