4 augusti 2012

Vaniljglass med KitchenAid



Det stod i receptet att frysbunken skulle stå i frysen minst 15h och jag undrade i mitt stilla sinne om det då var desto bättre om den stått där i ett par år?

Jag fick nämligen glassbunken till min KitchenAid av J för ett par år sedan i present och den har bott i frysen i gäststugan sedan dess. Men no more säger jag. Magiskt gott. Det som gör det extra trevligt är att bunken rymmer 1,9 liter glass : )

Ca 2 liter
8 äggulor
200 gram strösocker
6 dl mjölk 3 %
6 dl mellangrädde
1 vaniljstång
en gnutta salt

Gör så här:
  1. Vispa äggulor och socker ordentligt
  2. Häll ner smeten i en kastrull tillsammans med mjölken och hetta upp under omrörning (koka ej).
  3. Ta från plattan och rör ned grädde, vanilj och salt. Vaniljstången delar du och skrapar ur fröna.
  4. Blanda om väl.
  5. Häll över blandningen i en stor skål med lock och kyl i 8 timmar (gärna över natten). Jag lät de tömda vaniljstängerna ligga i glassmeten för de ger trots allt mer smak för alla fröna kan inte skrapas ur.
  6. Kör sedan blandningen i glassmaskinen ca 25-30 minuter (glöm inte att ta ur vaniljstängerna).
  7. Vill du smaksätta glassen så kan du blanda ner hackad choklad, nötter, frukt under de sista två minutrarna.
  8. Ös upp i byttor och frys ett par timmar innan servering.
OBS. Använder man en "vanlig" glassmaskin så måste receptet halveras, de brukar bara klara av 0,9 liter färdig glass!


Smeten just hälld i bunken.


Smeten växer under frysningen.


2 liter glass utan färgämnen, artificiella smakämnen, konserveringsmedel och all annat skit de dumpar i glassen. Såå mycket godare att göra själv och inte dyrt heller : )

Det här gör jag snart om igen och ska då prova att smaksätta med färska bär och även testa sorbet så håll utkik efter fler recept!!!

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Jag har också en sådan, använder den på tok för lite men började igen för några veckor sedan. Underbart gott!
    Siste hittade jag ett recept med jordgubbar, det skulle hettas upp och lite sånt men rysligt gott. Hade gäster och en säger: Vilken god glass, vilket märke är detta?
    Jag tar det som ett bra betyg! :)

    Ha det gott!
    //Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rysligt gott var en bra beskrivning! Du har händelsevis inte kvar receptet?

      /Jenny

      Radera