13 augusti 2012

Lchf "scones"

Brödet innehåller ca 1.5 gram kolhydrater per skiva och med hjälp av sojamjölet blir det också väldigt proteinrikt.
Inser att man får i sig för mycket kolhydrater och att av intaget av bröd och potatis är potatis det enda jag är villig att ge upp. Numera ersätter jag det med ugnsrostad morot och palsternacka som är minst lika gott. Men med färre och bättre kolhydrater.

Det jag alls inte är beredd att släppa är mackor. Däremot har jag bestämt mig för att byta typ av bröd och att ibland äta kolhydratfattigt bröd. Detta recept är ok men inte ofta. Dels för att det är torrt som fnöske, dels för att linfrön har laxerande effekt och det är ganska mycket frön i dessa scones. Så en om dagen är lagom när man bakat dem. Kan tänka mig att om man förbjudit bröd i kosten är dessa scones som att komma till himmelriket. Men annars bara ok. Typ 2-2,5 p av 5 p. Dessutom så faller de lite i sönder. Så forma dem antingen så tunna att de inte behöver delas eller som en riktig bulle.


Till 4 scones

4 dl sojamjöl
1 dl pofiber (hittas vid de glutenfria produkterna)
1,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
75 g smör
2 dl filmjölk
1,5 dl linfrön

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda alla torringredienser i en bunke och rör om.
  3. Skär smöret i fyrkanter och knåda ner i mjölblandningen.
  4. Tillsätt till sist filmjölken och knåda noggrant.
  5. Forma till bullar och tryck ut dom till platta tekakor.
  6. Grädda i ugnen ca 10-12 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar