13 augusti 2012

Lavendelglass med KitchenAid

Andra batchen med glass i KitchenAiden blev lavendelglass!
Skördade min lavendel förra veckan och detta är ett av tre recept som ska användas!

Det mesta i sötväg vi äter är ju smaksatt med frukt, så att något smakar istället för doftar av blomma är ju lite exotiskt. Lite fick jag tänka efter när jag åt den,  är den verkligen god? Eller tvekar jag för att den inte smakar något jag har smakerfarenhet av från förut? Fin gränsdragning det där. När man får en smak i munnen som till 100 % är helt ny för en. Inte en ny som är sammansatt av flera som man kan identifiera utan en helt egen ny en : )


Och jo...det var sanslöst gott!

5 dl mjölk
5 dl vispgrädde
2 msk lavendelblommor (1,5 om du vill ha smaken ganska mild)
8 st äggulor
2 dl strösocker

Gör så här:
  1. Koka upp mjölk, grädde och repade lavendelblommor.
  2. Dra grytan från värmen och låt det dra tio minuter.
  3. Vispa äggulor och socker pösigt.
  4. Sila ifrån blommorna och blanda lavendelmjölken med äggvispet.
  5. Sjud under livlig vispning tills första bubblan syns och gräddmjölken tjocknar. Ställ då grytan snabbt i kallt vatten och rör om emellanåt tills krämen är kall.
  6. Kör smeten i glassmaskin 25-30 minuter.
  7. Skopa upp och servera glassen lagom tempererad, eventuellt överströdd med rostad flagad mandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar