28 augusti 2012

Köpenhamnshelg


I lördags morse begav jag mig mot Köpenhamn för en weekend med Fie som bor på Fredriksberg!

Tog metron från Nørreport och jag tycker varje gång att det är lika fascinerande med ett tåg utan förare!

I första bästa Matas köpte jag en paket direktverkande allergitabletter. De var slut och Fie hade sist köpt med sig fel sort så jag hade lite panik efter fungerande piller!

Slappade en stund hos Fie och sen tog vi metron tillbaka till Nørreport. Jag har varit på Israels plads förut då där var loppmarknad på söndagar men inte sen Torvehallerne byggdes för typ ett år sedan.
  
Det är som ett par saluhallar och utanför grönsakstorg i mindre skala.




Ett riktigt matmecka, extremt snyggt skyltat och riktigt fina råvaror.


Kunde inte motstå att handla ett färskt fikon att gnaga på. Så här stora har jag minsann aldrig stött på. Underbart gott.


Denna helgen var det dessutom matfestival...




...med provsmakning och freebees.


Gick vidare ner mot stan och kollade in Illums blomsteravdelning. De har ganska ofta billiga orkidéer (3st/100 DKK) men inte denna gång, bara buntar med rosor för 30 DKK styck. Billigt men inte ngt jag ville köpa till mig själv!


Fuuullt med turister på Nyhavn så där smög vi förbi.


Inte konstigt att gamla hus är så vackert utsmyckade. Billig arbetskraft och ingen arbetarrörelse att strida mot för byggherrarna. Tragiskt för arbetarna men underbart för oss som idag kan beskåda riktiga konstverk.


Vid marmorkyrkan vid Amalienborg vände vi tillbaka mot Nørrebro. Tog metron tillbaka, Fie tog en tupplur på ett par timmar och jag begav mig ut igen för att strosa runt på Fredriksberg. Jag bodde på Østerbro så Fredriksberg är ett område jag inte känner till så bra. Som en liten stad i stora staden!

Sen tillbaka till city för restaurangbesök och hem igen för film och godispåse.

Huvudjägarna Poster
Huvudjägarna har fått 7,5/10p på imdb och jag både förstår och inte förstår det. Hade det varit en amerikansk film hade jag köpt det men nu var den norsk och det kändes inte trovärdigt att den storyn platsade i Dk. För mycket skicklig specialmilitär över det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar