9 oktober 2013

Ökna Lökäpple

På äpplets hus i Kivik passade jag på under äppelmarknaden att göra något jag tänkt göra i flera år.

Det har nämligen stått ett äppelträd i min trädgård som den förra ägaren aldrig berättade om. Så jag har inte vetat vad det var för en sort och det har inte heller påmint om något annat jag smakat eller sett i butik/marknader. 

Så innan vi åkte plockade jag med mig ett äpple och lämnade in det på äpplets hus. Där blev det lagt i en påse med mitt namn och nummer på och sedan in i kylen. Då och då kom en pomolog på 90+ in och hämtade påsarna men när detta skulle ske kunde de inte lova. Jaja, jag har ju undrat i tio år så jag kände utrymme för att undra lite till. 

Nu gick det snabbt och igår ringde en glad tjej från Äpplets hus och hon var alldeles till sig över att kunna berätta att äppleträdet är ett Ökna Lökäpple.

Ökna Lökäpple är tydligen en riktigt gammal sort som hittades omkring Ökna Gård i Södermanland. Både träd och frukt står sig bra mot sjukdomar och äpplet gör sig lika bra i köket som till ätäpplen. Fast det sista visste jag ju ; )

Hon frågade om trädet såg ut att vara över hundra år gammalt och det är det tyvärr inte. Det är ett ympat träd på 20-30 år och då lät hon lite besviken. Kanske hade varit något för genbanken annars, haha! Men hon hade aldrig hört detta äppelnamn förut och inte jag heller såklart men jag är ju absolut äppelamatör. Roligast av allt är väl att den gamle pomologen forfarande kan dela med sig av sin fantastiska kunskapssamling. Får hoppas att det mesta hinner överföras innan det är försent. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar