17 maj 2013

Strawberry fields forever...


Ja ingen vacker syn var det när snön smält bort och visade pallkragarnas sorgliga skick. Så fullt fokus har varit att få dem snygga och plantera nya jordgubbsplantor.

Varje pallkrage tog nästan två timmar att göra klar. Först väck med nässlor, kirskål, vitsippor, maskrosor, löv och Satans medhjälpare i trädgården - Kvickrot. Detta gräs är ett elände med sina långa jordrötter. Efter att allt växtligt rensats fick jag hacka mig igenom jorden i pallkragen för att ta bort alla ogräsrötter och sedan blanda i gödsel för att få ny fin lucker jord! 

Nya jordgubbsplantor sattes och eftersom detta är deras första år kommer det inte så jättemycket jordgubbar. En pallkrage hade jag jordärtskockor i men de grävdes upp och ska sättas på annat ställe. En annan hade jag örter i men myntan hade tagit över hela pallkragen på 180 cm så den rensades helt. Nu är alla nio fyllda med jordgubbar, fem på 120 cm och fyra på 180 cm. 

Ett besök på Solhaga resulterade även i två nya plantor, Pineberry och Framberry!

Pineberry är en vit jordgubbe dom smakar ananas! Avsaknaden av det röda färgämnet gör att många som är allergiska mot just jordgubbar tål denna sort. Jag hittade en kruka med dubbla plantor så den tog jag : )

Framberry är en mörkröd jordgubbe som smakar hallon! Krukan jag valde innehöll fyra plantor : )))
Så nu ska jag vårda de små revorna som dessa ger ömt så att jag får massor av dessa raringar!

Baltis höll mig snällt sällskap och en veckas slit är nu över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar