17 maj 2013

Alunrot, palettblad och örter

Besöket på Solhaga resulterade även i några plantor alunrot som jag är väldigt förtjust i. Överst t.v. Köpte två stycken av denna röd/orangea, "Creme Brûlée". Mitten t.h. en alunrot "Key Lime Pie".

Alunrot växer halvlångsamt och får så söta blomstänglar! Olika färger beroende på sort. Ska bli spännande att se vad de nya sorterna får för blomfärg. 

Palettblad är en självklar planta hos mig som jag sätter i kruka. De blir stora och buskiga och finns i helt makalösa färgställningar! Läste nyligen att de är fleråriga vilket jag inte visste för de säljs som ettåriga. Får testa att ta in krukorna en vinter och förvara dem frostfritt. Mitten t.v. och nere t.v. på överta bilden visar två sorter dom följde med hem. 

Översta bilden t.h. tömde pallkragen med örter då myntan letat sig in överallt och nu fick örterna istället vars en kruka. Som jag dessutom kan ha betydligt närmre köket så jag slipper gå till änden av tomten för att plocka örter. Mynta och gräslök hade överlevt i pallkragen men myntan hade dödat oreganon och timjanbusken glömde jag klippa ner i mars så det var en gigantisk boll med ris med insprängda nya skott så den fick kasseras. Var på Ica Maxi och köpte ny ekologisk timjan och oregano. Det går jättebra att köpa kruka dom säljs bland grönsakerna och plantera ut. Både oregano och timjan är flerårig och blir stora buskar på ett par år. När jag köpt krukor med persilja så stoppar jag ner stubben i jord så kommer det ny persilja direkt och den är tvåårig. 

Fick hämtat en hink sand hos en granne som jag blandade jorden med till timjan och oregano då de inte mår bra av fukthållande jord. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar