23 maj 2010

Trädgårdssöndag


Dagen började med moln och stress över oklippt gräs!
f

Plommonträdet mår fint men måste få en kompis i år och det snart om det ska bli frukt. Iris och dagliljor tittar försiktigt upp ur jorden!
f

Finns minnesträd växer fint för varje år. Menjag tycker att stammen borde tjockna lite snart. Eller så är fem år ingen ålder för detta träd som kommer bli över 25 meter högt och säkert hundra år gammalt ; )
f

Klätterhortensian flyttade jag från husets framsida till det fula plåtskjulet när jag märkte vilka sugfötter det hade. Tanken var inte lika rolig när jag insåg att den skulle dra färgen med sig från husets träfasad som tanken att den om något år täcker skjulet!
f

"the mother of all funkior" har vaknat upp 2010 och förbereder sig på att ta över sin kvadratmeter med råge!


Lite tomt men silveraxen har tittat upp ca 30 cm!


Fulrabatten vid äppelträdet är inte så ful längre med tulpaner och regnbågslupiner. Men att få ner det runt om en gammal stam i stenig jord gick hårt åt fingrarna förra året.


Nu är det dags för funkiorna att vakna upp! Alunrot börjar breda ut sig och rosornas första blad är mörkt röda.




Förra årets minililla löjtnantshjärta som bara hade ett enda hjärta på har i år fått fnatt och växer så det står härliga till! Måste skaffa fler! Och vita!


Regnbågslupinerna stortrivs där jag satte dem vid gäststugan!


Regnbågsbräknarna är små och taniga ännu. Jorden är mager och torr men jag vill härda dem. När och om de väl blir stora kommer de att klara allt. Det må ta lite tid men jag vill inte hålla på med just dessa och vattna. Står i norr, får aldrig sol och knappt vatten då det alltid regnar från andra sidan huset. Men de lever för tredje året!


Liljerabatten



Dagen började med maskrosjakt kl 9. Vid elva var gräsmattan rensad och jag njuter av min iver för det blir färre och färre plantor för varje år.

Igår satte jag gamla Bettan på laddning och vid lunch spann hon som en katt. Gräsmattan blev därför klippt och det var välbehövligt ska tilläggas. Två veckor sedan jag var hemma sist och det kunde varit en säsong sedan med tanke på gräshöjden. Kanterna klipptes av Bettan 2 men hon hostade svart rök då och då så det får väl läggas lite tlc där.

Före och efter!

Jag lämnade ett område runt ett part träd oklippt. I ett par år har jag varit trött på att köra runt bland träden i en del av trädgården jag inte ofta ser. Några borttagna stubbar har gjort marken ful så nu tänkte jag mig för innan jag klippte och ska låta gräset växa sig högt och vackert!

Efter gräsmattan blev det 10 m2 rensning av kirskål och nässlor utanför stenröset så man kunde gå bort till dumpplatsen av trädgårdsavfall.

Sist men inte minst fick mamma och jag rensat klart pallkrageområdet från ogräs och sugit bort löv till förbannelse.

Före och efter!

Gräslök, mynta och timjan överlevde vintern. Rosmarin och persilja har fått köpas in nytt för året.

Amerikanska blåbär, vita och röda krusbär växer, sattes förra sommaren!

Rabatten runt pallkragarna är ful nu men det blir ett av sommarens små projekt. Nu när jag inte kommer bo i huset på hela sommarsäsongen kan jag inte sätta något större projekt i verket. Får se fördelen med att göra klart massa mindre istället!

Efter allt det blev det dusch och mackor innan det var dags att ta bussen mot Malmö igen. Lite surt att lämna sin trädgård nu när sommarsäsongen börjat och man fått smak på trädgårdsarbete igen.

Baltis är halt som attans idag efter jakten på Herr Katt igår genom skogen. Min danska granne var snäll och körde oss till bussen, det hade varit elakt att begära att Baltis skulle gå 4 km med aj i tassen.

Solen skiner och jag är dödstrött efter en veckas vanligt jobb, uppsatsfix, extrajobb och idag kroppsarbete. Kommer nog somna tidigt ikväll. Säger jag nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar