29 januari 2014

Atlaskotan

Igår var T och jag på föreläsning/presentation hos Atlaskotan. Hade ingen aning om vad det var innan men eftersom T har samröre med dem via jobbet och jag är nyfiken av mig så följde jag med!

Tydligen är det hemskans många problem man kan ha om man har en förskjuten atlaskota och hur många vet att problemet kan sitta här? Istället lider många eller medicinerar bort symptomen. 

Atlaskotan sitter högst upp på ryggraden och på den vilar skallen. Den kan förskjutas åtta grader i olika riktningar och det påverkar kroppen jättemycket när man levt med det i några år.

T gjorde en undersökning förra veckan och hans atlaskota var förskjuten så pass att han hade 11 kg mer tyngd på ena kroppshalvan. Lever man med det i några år förstår man hur kroppens leder och muskler måste överkompensera vilket kan skapa en uppsjö av symptom. Efter en timmes behandling med vibrationer och infravärme (som mjukgör musklerna som är fästa i kotan så att skallen hamnar i rätt läge igen) hade han kommit ner i 5 kg. Återbesök är fyra veckor efter behandling och då är atlaskotan i de flesta fall korrekt positionernad och snedvikten borta. 

Efter presentationen fick alla som ville göra en undersökning. Jag har ju aldrig haft värk eller ont någonstans någon längre tid men var ändå nyfiken på hur det stod till med min egen lilla atlaskota. 

Första delen av undersökningen bestod av att hon kände efter hur det upp-och-ner-formade v:et i skallen låg positionerat i skålgroparna i atlaskotan. Och där tog min undersökning slut. Inga problem, allt var perfekt. Jaha. Förvisso kul men nu har jag ju inte fått se en hel undersökning. Men det ska jag såklart vara glad för!

Mycket intressant var det att lyssna och lära sig något man aldrig hört talas om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar