11 juli 2010

Söndagsmys

Köpte en falafel med mig hem och tittar tro det eller ej på finalen i fotbolls-VM. Men upptäckte nyss att det är Stolthet och fördom på tv3 så jag förbannar att det är förlängning i matchen.

Det där med falafeln var lite roligt. Kiosken ligger nära mamma och jag handlar där någon gång i veckan. Mest cola light! Det är sällan jag har kontanter på mig och i kiosken tar den snälla irakiska ägaren inga kort. De gånger jag handlar mat där blir det med det skrammel som finns i plånboken. Maten är så billig så det brukar gå bra med en tjuga och några kronor. När jag beställde en falafel hade jag studerat menyn en stund och även studerat plånboken. Och funderat på om jag verkligen var hungrig. Det som inte slagit mig alls är att det kunde uppfattas som att jag är fattig! Så när jag beställde min falafel frågade han ett par gånger om jag ville ha pizza istället när jag sa att jag skulle upp och hämta en tia till. Jag tackade glatt nej och förstod inte alls varför han frågade det. När jag kom tillbaka var där inga kunder och han förklarade då varför han frågat om pizzan. Han hade lagt märke till att jag ofta tittade i plånboken de gånger jag köpt mat och han sa att jag gärna fick betala en annan dag eller nästa månad, haha! Så jäkla gulligt, och så himla fel! Jag orkade inte förklara varför jag sällan har kontanter så jag skrattade till lite och tackade så mycket för att han var så generös.

Han berättade stolt att han gjort falafeln extra stor och att man måste hjälpa varandra.
Jag hade inte hjärta att säga att min ekonomi inte är dålig...

1 kommentar: