31 juli 2010

Köpenhamn

Idag tog Trici och jag tåget mot Köpenhamn strax efter 9 och har haft en underbar dag!



Känner mig hemma igen så fort jag stiger av på Huvedbanen...

Först tog vi bussen från Huvedbanen mot Kongens Nytorv och promenerade därifrån mot Amalienborg.

På vägen såg jag Edith & Ellas butik för första gången men därinne hade de knappt några väskor att fresta med. På nätet finns ju fler.

Vi svängde in från Bredgade mot Marmorkirken men idag hade de ställt in klättringen till tornet pga bröllop och dop. Det var länge sedan jag var där sist så det var synd.

Framme vid Amalienborg besökte vi utställningen i Christian VIII:s palats.

Där ska snart kronprinsparet flytta in och det är öppet för allmänheten t.o.m 8 aug. Tio konstnärer har fått göra en målning eller installation i vars ett rum.

De har kallats drömgruppen och är bland de främsta i landet. En målade en bild som inte stämde med den godkända skissen så han fick helt enkelt måla om! Det var helt klart värt besöket då det är en utställning där man besöker en plats man aldrig någonsin kommer att få tillgång till att besöka igen. Kön tog 40 min in...

Efter utställningen tog vi bussen mot Park café vid Parken och åt deras goda brunch. Den var bra men inte lika bra som förr.

Vi strosade längs Østergades butiker tillbaka till slutet på sjöarna och tog vid Lilla Triangeln bussen mot Kongens Nytorv igen. Där började vi jakten på skor och parfym till Trici med start på Magasin du Nord. Parfym gick bra, de hade den hon letade efter som inte säljs i Sverige. Vidare längs Strøget och skor köptes på Rizzo och sedan hittade vi båda skor på Illum. En vända på tvärgatan upp mot Runde Torn men inga fler skor trots flera affärer.

Sedan stängde allt och vi tog en glass vid Vår Frue Kirke. Sedan mot Huvedbanen igen där en buss just kört på en person och de hällt ut strö att suga upp blodet. Vi var glada att vi missade incidenten.

Nu är jag hemma och ute på en svalkande tur med Baltis innan det är dags att cykla iväg igen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar