20 november 2012

Kungliga Myntkabinettet

Inlägg med flera bilder går inte att redigera med iPaden så för dessa måste jag starta den lååångsamma gaaamla laptopen. Vilket jag drar mig för. Därför har flera inlägg från min Stockholmstrip i september inte publicerats... Men nu ska jag ta mig i kragen!


Här är i alla fall ett av dem, från mitt besök på Kungliga Myntkabinettet! Kan verkligen rekommendera ett par tre timmar här! Gick dit för att titta på det vinnande bidraget i tävlingen om våra nya kommande sedlar och blev glatt överraskad över hur mycket annat som också kunde beskådas! De nya sedlarna var ju bara en liten del av utställningen på vad jag fick reda på är världens äldsta museum! Inte för att det legat på samma plats hela tiden utan för att samlingen påbörjades på 1570-talet!

Jag hade turen att just vid tidpunkten vara den enda nya besökaren och jag frågade om det fanns guidade turer och fick en helt egen guide!


Världens största betalmedel tronar i foajén! Yapstenen från ön Yap i Mikronesien. Stenen stod på samma plats men bytte namn vid byte av ägare. Har lite svårt att se var värdet ligger i den eftersom den inte hade en funktion? Men men. De fraktades i alla fall i små kanoter från ön Palau. Skickligt. Används fortfarande som betalmedel och har ett visst värde vid t.ex. bröllop!


Salt är ju även idag ett mycket använt betalmedel eftersom vi är i absolut behov av det för att överleva.


Tobak! Används överallt även idag som pengar, speciellt i finkan världen över : )
I Oceanien, Afrika och på Borneo flätades tobaken eller pressades till kakor. Under kolonialtiden var tobak den officiella valutan i delstaten Virginia...


Kaurisnäckor! Har använts som valuta i Kina, Indien, Sydostasien, Oceanien och Afrika. Finns omtalad som valuta i Kina redan 1000 f.Kr!


Kakao as cash! Ordet cash kommer faktisk från kinesiskan. Nu vet ni det.


Diverse betalmedel världen runt. Den röda rullen är gjord av fågelfjädrar, pyttepyttesmå sådana. Det gick åt väldigt många fåglar till en rulle. En mindre yapsten till vänster och i övrigt snäckor och djurtänder mm.


Det allra första myntet! Dessa mynt slogs i Grekland omkring 625 f.Kr i elektron, en blandning mellan silver och guld. På den tiden visste man inte hur man skiljde dessa ädelmetaller åt, detta fattade man först ca 550 f.Kr under kung Krösus.






Hemskans opraktiskt att använda kopparmynt som pengar. Denna svenska väger ca 20 kg och man behövde särskilda myntslädar för att transportera dem. Tacka vet jag dagens bankkort.


Världens första banksedel! Och den är SVENSK!
1661 införde Stockholms Banco utgivning av banksedlar för att förenkla penninghanteringen, s.k. kreditivsedlar. 1663 hade banken utfört fler sedlar än vad som motsvarades av värdet för plåtmynten de fått in! Banken gick i konkurs och bankchefen dömdes till att döden dö! Men han benådades senare. Det var hårt på den tiden. Rikets Ständers Bank, världens första riksbank, öppnade 1668.


Från 1701 utfärdades transportsedlar som denna. De ställdes ut på en person i en viss valör och denna person transporterade sedeln på en annan person eller lämnade den till banken för inlösen. Denna är på 190 daler kopparmynt från 1729. Krångligt.


En jobbig del av utställningen var sedlar från tyska koncentrationsläger. Tyskarna tog judarnas pengar och gav dem istället betalmedel som bara gick att använda i ghettos och koncentrationsläger. Och varje sedel användes bara i ett enda så det trycktes många olika typer.


Pengarna blev därmed värdelösa om judarna fick flytta till andra ghettos. Smidigt för tyskarna att bara trycka hitte-på-pengar.

Inflationen i Tyskland var ju också helt grotesk. Jag har själv sedlar från denna tiden och förundrades redan som liten över belopp på allt från växel på femhundratusen mark till pengar för ett kilo socker på hundra billioner mark.




Barnen fick leka med sedelbuntarna eftersom dessa var billigare än riktiga leksaker.


Och det var billigare att tapetsera med sedlar än med tapet.


Vinnande konstnär för våra nya sedlar! Direktiven från Riksbanken var att en specifik valör ska ha just denna kända person och symboler från det landskap kändisen bodde i eller kom ifrån.


Tjugan ska avbilda Astrid Lindgren och Småland. Först reagerade jag på detta eftersom Astrid för mig är en person som är värd mer än vår minsta sedel. Men på utställningen fick jag veta att man valt henne på denna valör för att det är den sedel barn oftast kommer i kontakt med! Mycket klokt tänkt eftersom Astrid är den enda barn vet vem det är och hon var ju barnboksförfattare.

Femtiolappen blir Evert Taube med Bohuslän, hundralappen blir Greta Garbo och Stockholm.


Nyhet är tvåhundrakronors-sedeln och på den pryder Ingmar Bergman framsidan med bilder från Gotland! Femhundringen är Birgit Nilssons och landskapet Skåne och tusingen är diplomaten Dag Hammarskölds med Lappland!

Övriga finalister. Min åsikt var helt klart att rätt bidrag vann, flera av de andra såg ut som monopolpengar. Andrapristagaren förlorade vinsten pga att de avbildat en hjort på tusenlappen istället för den ren som borde varit där som symbol för Lappland. Trist att göra en sådan miss men det var jag glad för då även detta bidrag var fult.














Absolut värt ett besök här! Kungliga Myntkabinettet ligger på Slottsbacken vid Kungliga Slottet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar