11 november 2012

Annorlunda köttfärssås

När jag var på skidsemester i våras turades vi om att stå för middagarna. En i gänget lagade en kväll en köttfärssås som jag bara blev tokigt frälst i. Helt otippat avslöjade han att det var kanel i den!

Gjorde nyligen en köttfärssås och kom på att jag kunde testa att ha just kanel i och fick smaka mig fram eftersom jag inte hade hans recept! Blev jättegott och bjöd J på resterna och han höll med!



2 st gula lökar
400 g köttfärs
400 g konserverade tomater, hela
1 dl vatten
1 tärning köttbuljong
2 msk tomatpuré
2 st vitlöksklyftor
1 st lagerblad
1 tsk oregano
kanel efter smak och tycke, börja med 1 tsk
svartpeppar, malen
salt

Gör såhär:

  1. Skala och finhacka löken. 
  2. Fräs den i smör utan att den tar färg.
  3. Smula ner köttfärsen och låt den bryna med. Späd med tomat och vatten.
  4. Tillsätt buljongtärning, tomatpuré, vitlök och kryddor. Låt såsen småkoka under lock 30-40 min. Smaka av med salt.
  5. Koka pastan och servera med nyriven parmesanost och svartpeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar