3 februari 2013

Yummy banana bread

Idag har det bakats i stugan! Har länge tänkt testa banana bread och nu låg det tre fina övermogna bananer i fruktskålen som jag medvetet låtit bli att smaska i mig.

Jag hade inte pistagenötter och använde istället valnötter som funkar fint med choklad. Det blev ett mellanting mellan dessert och matbröd. Kan tänka mig att det smakar jättegott med smör på som mellis men nästa gång ska jag använda pistagenötter!



2 dl socker
100 g smör
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
en nypa salt
3 stora bananer
100 g mörk choklad
1 dl pistagenötter (hackade)

Gör såhär:

1. Smöra en brödform och pudra den med mjöl eller kokos.
2. Blanda smör och socker.
3. Rör sedan ner äggen, ett i taget.
4. Mosa bananerna och blanda ner i smeten.
5. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör ner tillsammans med nötterna.
8. Krossa chokladen (eller hacka den grovt) och blanda ner i smeten.
7. Häll i formen och grädda i 175 grader i en timme.
Låt svalna och skär i skivor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar