20 februari 2013

Hembakat hundgodis - majstuppar

Ikväll har vi en stillsam afton för idag har en av Balthazars hundkompisar lämnat jordelivet. Hon hade problem med ögonen som hade för högt tryck och det fanns inget man kunde göra efter att medicinen inte fungerade.

Så vi har ljus tända för lilla Svea och så har vi myst med att baka hundgodis. Vi och vi... Baltis tittade på och jag bakade.

Baka eget hundgodis av Charlotte Swanstein och Mia Fahrenholz.
Lite butter var han när han fick en bok med recept på hundgodis i julklapp. Men nu när de var klara tyckte han nog att det var rätt ok ändå ; )

För mig är det viktigt att veta vad jag stoppar i mig och undviker gärna halvfabrikat. Då är det lika viktigt att vovvs får i sig bra grejer och bakar man eget godis kan man ju göra det både med ekologiska och fairtrade produkter!

Tänk på då det inte innehåller konserveringsämnen att hållbarheten ligger på ca 2 v.

Jag använde en pepparkaksform men det går ju fint att skära stavar eller göra kulor också.



Majstuppar

150 g majskorn
150 g majsmjöl
100 g vetemjöl
1 ägg
1/4 dl majsolja

Gör så här:
1. Stavmixa majskornen till puré.
2. Blanda mjölen i en stor skål.
3. Knäck i ägg, tillsätt olja och majspuré och knåda för hand tills degen är ordentligt blandad.
4. Kavla ut degen ca 5 mm tjock om du ska göra rutor/stavar/formar.
5. Lägg bitarna på en bakpappersklädd plåt och sätt den i 150 grader på 15-20 min eller tills de är torra.

Jag provsmakade dem (vilket man ju vågar när de är hemmagjorda) och det smakade...majs och mjöl. Baltis gillade dem : )

2 kommentarer:

  1. Den boken är kanon! Dessutom är det min kollega Mia Fahrenholts som varit med och gjort boken :) = extra kul!

    //Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att baka och det är roligt om hunden kan få glädje av det också!
      Boken är verkligen bra, jag är glad att jag beställde den!!!

      Radera